Plan szkolenia dla skipperów

Szkolenie Level 2 jest zaprojektowane jako kurs mocno praktyczny, z największym naciskiem na realne manewry portowe, żeglugę na wszystkich kursach oraz ćwiczenie reakcji na sytuacje awaryjne. Zajęcia teoretyczne prowadzone są w formie krótkich bloków wplatanych w praktykę oraz konsultacji na pokładzie – tak, aby bezpośrednio wspierały zrozumienie wykonywanych manewrów i przygotowanie do egzaminu. Głównym celem szkolenia jest, aby po jego zakończeniu uczestnik prowadził jacht bezpiecznie, pewnie i możliwie samodzielnie.

Szkolenie stanowi bardzo dobre przygotowanie praktyczne do egzaminu na polski patent Jachtowego Sternika Morskiego. Dla osób zainteresowanych uzyskaniem tego patentu udostępniamy możliwość przystąpienia do egzaminu podczas wyjazdu oraz wspieramy w uporządkowaniu wiedzy wymaganej przepisami, przy założeniu, że uczestnik przerobi przed kursem przekazane materiały teoretyczne.

Plan szkolenia

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE

1. Przygotowanie jachtu i załogi

  • Przejęcie i zdanie jachtu (check-in / check-out)
  • Sprawdzenie stanu technicznego i wyposażenia jachtu
  • Praca na cumach, szpringach, brestach i mooringach
  • Węzły żeglarskie – ćwiczenia praktyczne
  • Organizacja stanowisk pracy na pokładzie i w kokpicie
  • Zasady komunikacji na pokładzie (komendy, meldowanie wykonania)

2. Bezpieczeństwo na morzu – praktyka (safety briefing)

  • Użycie pasów bezpieczeństwa i kamizelek ratunkowych
  • Poruszanie się po jachcie w trudnych warunkach (wiatr, fala, noc)
  • Procedury bezpieczeństwa w praktyce (safety drill)
  • Przygotowanie jachtu do żeglugi w nocy
  • Przygotowanie jachtu do żeglugi w sztormie / trudnych warunkach

3. Instalacje i urządzenia jachtowe

  • Obsługa silnika:
    • kontrola płynów eksploatacyjnych,
    • podstawowa diagnostyka,
    • odpowietrzanie instalacji paliwowej
  • Użycie autopilota w praktyce
  • Użycie steru awaryjnego
  • Praca z windą kotwiczną (podnoszenie, opuszczanie, odciążanie)
  • Procedury awaryjne:
    • woda w paliwie,
    • zapchane zbiorniki / filtry

4. Manewrowanie

  • Podejście i odejście od kei rufą (z mooringiem)
  • Cumowanie alongside przy różnych kierunkach wiatru
  • Zacieśniona cyrkulacja i manewry z użyciem szpringów
  • Manewrowanie na żaglach:
    • zwroty przez sztag i rufę,
    • dryf kontrolowany,
    • sterowanie przy dużej fali
  • Manewrowanie awaryjne:
    • z użyciem autopilota,
    • z użyciem pontonu,
    • z wykorzystaniem steru awaryjnego
  • Manewr „Człowiek za burtą” (MOB):
    • na silniku,
    • na żaglach
  • Prawidłowa praca odbijaczami podczas manewrów (wysokość, liczba, rozmieszczenie)

5. Kotwiczenie i boje

  • Manewr kotwiczenia:
    • dobór miejsca (głębokość, dno, osłona),
    • technika podania kotwicy,
    • długość łańcucha / liny
  • Awaryjne kotwiczenie
  • Uwalnianie zakleszczonej kotwicy
  • Podejście do boi – technika i bezpieczeństwo
  • Odejście od boi – planowanie, praca silnikiem i cumami

6. Symulacje sytuacji awaryjnych

  • Pożar na jachcie – procedury, podział ról, użycie gaśnic
  • Awaria silnika i napęd awaryjny (żagle, ponton, hol)
  • Awaria steru – prowizoryczne sterowanie jachtem

ZAJĘCIA TEORETYCZNE

1. Bezpieczeństwo i organizacja

  • Safety briefing – zasady bezpieczeństwa i obowiązki wacht
  • Organizacja wacht i komunikacja w załodze
  • Postępowanie w przypadku niezdolności kapitana do dowodzenia
  • Projektowanie i prowadzenie life liny (lifeline) na pokładzie

2. Ratownictwo i pierwsza pomoc

  • Środki ratunkowe i asekuracyjne na jachcie morskim
  • Procedury alarmowe:
    • opuszczenie jednostki,
    • pożar,
    • MOB (człowiek za burtą),
    • alarm wodny
  • Wzywanie pomocy:
    • kanały łączności,
    • rodzaje komunikatów,
    • sygnały wzywania pomocy
  • Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy na jachcie

3. Nawigacja i planowanie rejsu

  • Passage planning & weather routing – podstawy planowania przejścia
  • Odczytywanie i interpretacja prognoz meteorologicznych
  • Locja i praca na mapie:
    • papierowej,
    • elektronicznej (podstawowe funkcje)
  • Wyznaczanie trasy i portów zapasowych
  • Pozycja zliczona (KPL) – idea i proste przykłady
  • Pomiary prędkości i czasu w praktyce
  • Podstawy nawigacji satelitarnej (GPS)

4. Teoria żeglowania i manewrów

  • Dobór powierzchni żagli do warunków wiatrowych
  • Trymowanie żagli i znaczenie wózków szotowych
  • Teoria sztrandowania – jak do niego nie dopuścić i co robić, gdy dojdzie do zdarzenia
  • Dryf na żaglach i na silniku – wykorzystanie i zagrożenia

5. Przepisy i sygnalizacja

  • Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu (COLREG) – najważniejsze punkty dla skippera
  • Przepisy lokalne i zwyczaje czarterowe na danym akwenie
  • Sygnalizacja dzienna i nocna:
    • światła nawigacyjne,
    • znaki dzienne,
    • podstawowe sygnały dźwiękowe

WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE PROGRAMU

  1. Charakter ramowy programu
    Program szkolenia ma charakter ramowy. Zakres i kolejność realizowanych zagadnień mogą być dostosowywane przez prowadzącego do aktualnych warunków oraz poziomu grupy.
  2. Warunki atmosferyczne i bezpieczeństwo
    Ze względu na bezpieczeństwo uczestników i jednostki prowadzący szkolenie może w każdym momencie:
    • zmodyfikować plan dnia lub kolejność ćwiczeń,
    • ograniczyć lub zastąpić niektóre manewry innymi,
    • zrezygnować z części ćwiczeń, jeśli warunki pogodowe (wiatr, fala, widzialność itp.) nie pozwalają na ich bezpieczne przeprowadzenie.
  3. Siła wyższa
    Program może zostać zmieniony lub częściowo niezrealizowany również z powodu okoliczności niezależnych od organizatora (siła wyższa), takich jak: awarie infrastruktury portowej, decyzje władz, klęski żywiołowe itp.
  4. Brak nienależytego wykonania usługi
    Modyfikacja programu wynikająca wyłącznie z:
    • warunków atmosferycznych,
    • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa,
    • wystąpienia siły wyższej,
      nie jest traktowana jako nienależyte wykonanie usługi, pod warunkiem, że szkolenie jest realizowane w możliwym zakresie, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i obowiązującymi przepisami.

Internetowa Akademia Żeglarstwa


BRYG Jacek Szczepaniak
ul. Siewna 9/12, 43-300 Bielsko Biała