1. Czy osoba czarterująca jacht musi mieć uprawnienia?
Osoba
która podpisuje umowę czarteru nie musi mieć uprawnień. Jacht może
prowadzić wynajęty skipper, lub znajomy, członek rodziny z odpowiednimi
uprawnieniami.
2. Jakie uprawnienia należy posiadać aby prowadzić jacht czarterowy?
Chorwacja:
wystarczy patent polskiego sternika jachtowego „starego” lub jachtowego
sternika morskiego. W śród załogi musi być osoba która posiada
uprawnienia radiooperatora – nie musi to być koniecznie skipper.
Chorwacki stopień Voditelj Brodice na który prowadzimy szkolenia
uprawnia do prowadzenia jednostek żaglowych i motorowych do 30 ton oraz
posługiwania się radiem UKF na wodach chorwackich.
Grecja:
obowiązują identyczne wymagania jeżeli chodzi o patenty żeglarskie choć
wymagany jest tzw „co-skipper” czyli jeszcze jedna osoba w załodze z
uprawnianiami. Często stosuje się jednak praktykę oświadczenia że dana
osoba potrafi żeglować. Natomiast na razie nie ma obowiązku posiadania
operatora SRC , choć wszystkie jachty greckie wyposażone są w pławę
EPRB.
Francja: nie ma obowiązku posiadania
uprawnień żeglarskich do uprawiania żeglugi rekreacyjnej. Aby wynająć
jacht wystarczy jedynie posiadać udokumentowany staż potwierdzający
zdobyte doświadczenie, lub wypełnić kwestionariusz o swoim stażu
żeglarskim.
3. Czy mogę zrezygnować z czarteru jachtu po wpłaceniu zaliczki i odzyskać pieniądze?
Warunki odzyskania zaliczki lub jej części są opisane w warunkach ogólnych czarteru.
4. Jak odebrać jacht?
Specjalnie dla naszych klientów stworzyliśmy instrukcję przejęcia jachtu którą otrzymacie Państwo w formie drukowanej a przeczytać możecie TUTAJ.
Nie przejmuj jachtu w pośpiechu, sprawdzaj wszystko zgodnie z listą inwentarzową firmy czarterowej i postępuj wg naszej instrukcji. Jeżeli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia zgłoś je armatorowi i wpisz do protokołu przejęcia. Braki w wyposażeniu zgłoś i poproś o uzupełnienie.
Po przejęciu jachtu zapoznaj załogę przede wszystkim z działaniem instalacji: toalety, rolera grota, rolera genuy itp. Zapoznaj załogę z przełącznikami na tablicy rozdzielczej. Wskaż gdzie znajdują się środki ratunkowe, pirotechniczne, gaśnicze i omów sposób ich użycia. Gdy pływasz z mniej doświadczoną załogą, przetrenuj wiązanie węzłów, rzucanie cum i podbieranie mooringów.
5. Co to jest kaucja lub ubezpieczenie kaucji za jacht?
Kaucja
– kwota zwrotna, pokrywa ewentualne koszty naprawy jachtu powstałe z
winy czarterującego lub zakupu zagubionego wyposażenia. Jej wysokość
wynosi zazwyczaj 1000 – 3000 EUR uzależniona jest od wielkości i klasy
jachtu. Składana gotówka lub kartą kredytową. W przypadku nie
stwierdzenia uszkodzeń zwracana w całości. Powyżej tej kwoty jachty są
ubezpieczone.
Ubezpieczenie kaucji – opłata występuje w rożnych
konfiguracjach. Wpłata bezzwrotnej kwoty, lub powiększonej o minimalną
kaucje zwrotną. Koszt to ok. 100 – 400 EUR/tydzień płatne jest w
momencie zaokrętowania. Ubezpieczenie to nie pokrywa jednak:
– opóźnienia powrotu
– kosztów wynikłych z oddania jachtu w innym porcie, niż wymieniony w umowie
– szkód wyrządzonych pod wpływem alkoholu, środków odurzających
– rażącego zaniedbania
Kaucja lub ubezpieczenie kaucji często nie obejmuje żagli, pontonu i silnika zaburtowego.
Zdarzają się również inne wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.
6. Czy jacht czarterowy jest ubezpieczony?
Jacht
jest ubezpieczony w zakresie OC , CASCO z udziałem własnym w wysokości
równej kaucji. Ubezpieczenie obejmuje ryzyko manewrów w porcie, kolizje.
Jednak w niektórych przypadkach rażącego zaniedbania i wyłączenia
jednostki z późniejszych zakontraktowanych czarterów, niektóre firmy
czarterowe mogą domagać się odszkodowania.
7. Co to jest bimini i sprayhood?
Bimini
jest to rodzaj namiotu na kokpitem, chroniący przed słońcem. Przeważnie
nie chroni on jednak przed deszczem, chyba że jest specjalnie
zaimpregnowany. Sprayhood po polsku „szpryc-buda”znajduje się nad
zejściówką, chroni przed bryzgami fal.
8. Jak postępować w razie awarii na jachcie?
Staraj
się zapobiec powiększeniu się szkody, ustal przyczynę awarii. Jak
najszybciej powiadom telefonicznie armatora, postępuj zgodnie z jego
wskazówkami. Jeżeli odpowiedzialność za szkodę leży po stronie armatora,
zabezpiecz niezbędne dowody:zdjęcia, oświadczenie władz portowych,
oświadczenia światków itp. W przypadku większych awarii, czarterujący
jest zobowiązany zgłosić zdarzenie do najbliższego kapitanatu oraz u
armatora, spisać protokół dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli
czarterujący nie wypełni swych zobowiązań, mogą mu być naliczone pełne
koszty wynikające ze szkody.
9. Jak postępować w przypadku zbliżającego się sztormu?
W
przypadku kiedy zaskoczy nas sztorm należy postępować zgodnie z dobrą
praktyką żeglarską. Dla naszych klientów opracowaliśmy specjalne
procedury które będą pomocne w takich przypadkach.
10. Jakim językiem posługuje się osoba od której odbieramy jacht?
Najczęściej jest to język angielski bądź niemiecki.
11. Jaki jest koszt marin i kotwicowisk?
W
Chorwacji koszt mariny jest uzależniony od klasy portu i długości
jednostki. Ceny w sezonie są wyższe średnio o 20%. Przykładowe ceny
można zobaczyć na stronie internetowej sieci marin ACI
www.aci.hr
12. Czy można żeglować nocą?
Żeglowanie
nocą jest praktykowane choć w ogólnych warunkach czarteru armatorzy
umieszczają zapis: Czarterujący nie może żeglować w nocy w trudnych
warunkach atmosferycznych. Chodzi o celowe opuszczanie portu podczas
złych warunków atmosferycznych.
13. Do jakiej siły wiatru mogę żeglować?
W Chorwacji nie wolno opuszczać mariny podczas wiatru powyżej 6B.
14. Czy po zakończeniu rejsu należy posprzątać jacht?
Opłata
transit log zawiera sprzątanie jachtu. Nie mamy obowiązku sprzątania.
Niemniej jednak warto z grubsza sprzątnąć jacht po swoim rejsie,
zwłaszcza pomyć naczynia kuchenne i wyrzucić śmieci. W przypadku
rażącego brudu czy bałaganu armator może wstrzymać zwrot kaucji do czasu
doprowadzenia jachtu do należytego stanu.
15. Czy na jachcie mogę ładować telefon i komputer?
Jeżeli
jacht jest podpięty do zasilana 230 V w porcie a także z gniazda
12V„zapalniczkowego”. Niektóre jachty posiadają też przetwornice
12V/230V lub agregaty prądotwórcze.
16. Jaka waluta obowiązuje w Chorwacji?
Oficjalna
waluta Chorwacji to kuna . Obcą walutę polskie złotówki, euro można
wymieniać w bankach, kantorach, urzędach pocztowych, marinach oraz w
większości biur podróży, hoteli i kempingów. Opłacalne jest też
operowanie kartą kredytową przy płaceniu jak i przy wypłacaniu gotówki z
bankomatów. Aktualny kurs: NBP kursy walut.
17. Gdzie znajdę informacje o promach w Chorwacji i Grecji?
Chorwacja: JADROLINIJAGrecja: GREEK FERRIES
18. Czy na jacht musimy zabierać ze sobą pościel i ręczniki?
Na
jachtach zawsze są koce lub kołdry, poduszki wraz z poszewkami i
prześcieradła, W większości czarterów na terenie Europy pościel jest
wliczona w cenę czarteru jachtu. Ręczniki są przeważnie ( choć nie
wszędzie) dodatkowo płatne.
19. Co robi hostessa na jachcie?
Hostessa przygotowuje posiłki, sprząta jacht, pomaga skipperowi podczas manewrów. Może być przewodnikiem i tłumaczem.
20. Czy można wędkować z jachtu?
Chorwacja:
rekreacyjne wędkowanie z łodzi lub z brzegu dozwolone jest jedynie po
wykupieniu stosownej licencji . Połów w portach jest formalnie
zabroniony, jeśli jednak nasze wędkowanie nie zanieczyszcza kei, nie
przeszkadza w pracy kapitanatowi, promom i innym to przeważnie nikt nam
nie będzie zwracał uwagi.
21. Czy można nurkować z jachtu?
Praktycznie
w każdym kraju można nurkować korzystając z maski i rurki czy płetw.
Wyjątkiem są miejsca np. niektóre parki narodowe które wprowadziły
zakaz. Korzystanie z akwalungu jest obostrzone ograniczeniami (zależnie
od kraju).
22. Czy można zamówić transfer z lotniska do mariny?
Praktycznie w każdym kraju można za opłatą dodatkową zamówić transport dla dowolnej liczby osób.
23. Czy na jacht można zabrać dziecko?
Oczywiście
i to praktycznie w każdym wieku. Jeżeli nie macie Państwo własnej ,
należy odebrać od armatora dziecięcą kamizelkę asekuracyjną. Można a
właściwie dla bezpieczeństwa należy, zamówić u armatora siatkę na
relingi która jest dodatkowo płatna ok 40 – 80 EUR.
24. Czy mogę na jacht zabrać zwierzę domowe?
Zależy
od armatora, należy to wcześnie uzgodnić przed podpisaniem umowy o
czarter. Najczęściej pobierana jest dodatkowa opłata za sprzątanie po
zwierzęciu ok 100 EUR.
25. Co muszę zapewnić wynajętemu skipperowi?
Wynagrodzenie,
zwrot kosztów transportu, wyżywienie w stopniu nie gorszym niż załogi.
Wynajęty skipper śpi w messie lub w specjalnej kabinie skipperskiej
jeżeli jacht ją posiada. Jeżeli macie Państwo wolną kabinę załogową
możecie mu ją udostępnić.
26. W co się spakować i co zabrać na rejs?
Przeważnie
stosuje się miękkie torby lub worki, które po rozpakowaniu można
upchnąć w wolnym miejscu. Twarde walizki lub torby są raczej nie
wskazane. Większe jachty i katamarany jednak mają dość miejsca aby
schować nawet dość duże twarde bagaże.
27. Jakie są ceny żywności w Chorwacji?
Ceny produktów spożywczych w sklepach sieciowych są przeważnie zbliżone do polskich. Tu możecie Państwo porównać ceny: KONZUMLIDLGETRO
28. Czy można grillować na jachcie?
Chorwacja: Rozpalanie otwartego ognia, używanie grilla na jachcie i lądzie jest surowo wzbronione.
29. Co to jest „crew list” ?
Jest to lista załogi sporządzona w biurze armatora na podstawie dokumentów załogi i dołączona do dokumentów jachtu. Skład załogi na jachcie mus być zgodny z listą załogi.
Komunikaty radiowe Securite – podstawa bezpieczeństwa na morzu
Podczas żeglowania jachtem na morzu, bezpieczeństwo jest zawsze priorytetem. Jednym z kluczowych narzędzi zapewniających bezpieczeństwo żeglarzy jest radio VHF. Wśród wielu funkcji, jakie oferuje, nasłuchiwanie komunikatów securite, zwłaszcza dotyczących pływających niebezpiecznych obiektów, takich jak kontenery, które mogły spaść ze statków, staje się niezwykle istotne. Komunikaty securite to komunikaty o ogólnym bezpieczeństwie, które mogą zawierać ostrzeżenia…
Znaczenie czołówek i szperaczy podczas żeglowania nocnego
Żeglowanie nocą stanowi wyzwanie dla każdego żeglarza, wymagając nie tylko umiejętności nawigacyjnych, ale również odpowiedniego wyposażenia. W tym kontekście, czołówki, latarki i szperacze stają się kluczowymi narzędziami, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa na morzu. Jednym z najważniejszych aspektów jest widoczność. W warunkach nocnych, bez dostatecznego źródła światła, morze staje się ciemnym oceanem tajemnic, pełnym…
Żeglarstwo na Balearach: Odkryj Raj dla Żeglarzy
Żeglarstwo na Balearach: Odkryj Raj dla Żeglarzy Balearskie wyspy, położone na Morzu Śródziemnym, są jednym z najbardziej malowniczych i ekscytujących miejsc dla pasjonatów żeglarstwa. Oferują one nie tylko doskonałe warunki atmosferyczne przez większość roku, ale także bogactwo przyrody, kultury i atrakcji dla żeglarzy. Przekonajmy się, dlaczego Balearskie Archipelagi są prawdziwym rajem dla miłośników żeglowania. Warunki…