FAQ – czarter jachtu – najczęściej zadawane pytania

1. Czy osoba czarterująca jacht musi mieć uprawnienia?

Osoba która podpisuje umowę czarteru nie musi mieć uprawnień. Jacht może prowadzić wynajęty skipper, lub znajomy, członek rodziny z odpowiednimi uprawnieniami.

2. Jakie uprawnienia należy posiadać aby prowadzić jacht czarterowy?

Chorwacja: wystarczy patent polskiego sternika jachtowego „starego” lub jachtowego sternika morskiego. W śród załogi musi być osoba która posiada uprawnienia radiooperatora  – nie musi to być koniecznie skipper. Chorwacki stopień Voditelj Brodice na który prowadzimy szkolenia uprawnia do prowadzenia jednostek żaglowych i motorowych do 30 ton oraz posługiwania się radiem UKF na wodach chorwackich.
Grecja: obowiązują identyczne wymagania jeżeli chodzi o patenty żeglarskie choć wymagany jest tzw „co-skipper” czyli jeszcze jedna osoba w załodze z uprawnianiami. Często stosuje się jednak praktykę oświadczenia że dana osoba potrafi żeglować. Natomiast na razie nie ma obowiązku posiadania  operatora SRC , choć wszystkie jachty greckie wyposażone są w pławę EPRB.
Francja:  nie ma obowiązku posiadania uprawnień żeglarskich do uprawiania żeglugi rekreacyjnej. Aby wynająć jacht wystarczy jedynie posiadać udokumentowany staż potwierdzający zdobyte doświadczenie, lub wypełnić kwestionariusz o swoim stażu żeglarskim.

3. Czy mogę zrezygnować z czarteru jachtu po wpłaceniu zaliczki i odzyskać pieniądze?

Warunki odzyskania zaliczki lub jej części są opisane w warunkach ogólnych czarteru.

4. Jak odebrać jacht?

Specjalnie dla naszych klientów stworzyliśmy instrukcję przejęcia jachtu którą otrzymacie Państwo w formie drukowanej a przeczytać możecie TUTAJ.
Nie przejmuj jachtu w pośpiechu, sprawdzaj wszystko zgodnie z listą inwentarzową firmy czarterowej i postępuj wg naszej instrukcji. Jeżeli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia zgłoś je armatorowi i wpisz do protokołu przejęcia. Braki w wyposażeniu zgłoś i poproś o uzupełnienie. 
Po przejęciu jachtu  zapoznaj załogę przede wszystkim z działaniem instalacji: toalety, rolera grota, rolera genuy itp. Zapoznaj załogę z przełącznikami na tablicy rozdzielczej. Wskaż gdzie znajdują się środki ratunkowe, pirotechniczne, gaśnicze i omów sposób ich użycia. Gdy pływasz z mniej doświadczoną załogą, przetrenuj wiązanie węzłów, rzucanie cum i podbieranie mooringów.

5. Co to jest kaucja lub ubezpieczenie kaucji za jacht?

Kaucja – kwota zwrotna, pokrywa ewentualne koszty naprawy jachtu powstałe z winy czarterującego lub zakupu zagubionego wyposażenia. Jej wysokość wynosi zazwyczaj 1000 – 3000 EUR uzależniona jest od wielkości i klasy jachtu. Składana gotówka lub kartą kredytową. W przypadku nie stwierdzenia uszkodzeń zwracana w całości. Powyżej tej kwoty jachty są ubezpieczone.
Ubezpieczenie kaucji – opłata występuje w rożnych konfiguracjach. Wpłata bezzwrotnej kwoty, lub powiększonej o minimalną kaucje zwrotną. Koszt to ok. 100 – 400 EUR/tydzień płatne jest w momencie zaokrętowania. Ubezpieczenie to nie pokrywa jednak:
– opóźnienia powrotu
– kosztów wynikłych z oddania jachtu w innym porcie, niż wymieniony w umowie
– szkód wyrządzonych pod wpływem alkoholu, środków odurzających
– rażącego zaniedbania
Kaucja lub ubezpieczenie kaucji często nie obejmuje żagli, pontonu i silnika zaburtowego.
Zdarzają się również inne wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela.

6. Czy jacht czarterowy jest ubezpieczony?

Jacht jest ubezpieczony w zakresie OC , CASCO z udziałem własnym w wysokości równej kaucji. Ubezpieczenie obejmuje ryzyko manewrów w porcie, kolizje. Jednak w niektórych przypadkach rażącego zaniedbania i wyłączenia jednostki z późniejszych zakontraktowanych czarterów, niektóre firmy czarterowe mogą domagać się odszkodowania.

7. Co to jest bimini i sprayhood?

Bimini jest to rodzaj namiotu na kokpitem, chroniący przed słońcem. Przeważnie nie chroni on jednak przed deszczem, chyba że jest specjalnie zaimpregnowany. Sprayhood  po polsku „szpryc-buda”znajduje się nad zejściówką, chroni przed bryzgami fal.

8. Jak postępować w razie awarii na jachcie?

Staraj się zapobiec powiększeniu się szkody, ustal przyczynę awarii. Jak najszybciej powiadom telefonicznie armatora, postępuj zgodnie z jego wskazówkami. Jeżeli odpowiedzialność za szkodę leży po stronie armatora, zabezpiecz niezbędne dowody:zdjęcia, oświadczenie władz portowych, oświadczenia światków itp. W przypadku większych awarii, czarterujący jest zobowiązany zgłosić zdarzenie do najbliższego kapitanatu oraz u armatora, spisać protokół dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli czarterujący nie wypełni swych zobowiązań, mogą mu być naliczone pełne koszty wynikające ze szkody.

9. Jak postępować w przypadku zbliżającego się sztormu?

W przypadku kiedy zaskoczy nas sztorm należy postępować zgodnie z dobrą praktyką żeglarską. Dla naszych klientów opracowaliśmy specjalne procedury które będą pomocne w takich przypadkach.

10. Jakim językiem posługuje się osoba od której odbieramy jacht?

Najczęściej jest to język angielski bądź niemiecki.

11. Jaki jest koszt marin i kotwicowisk?

W Chorwacji koszt mariny jest uzależniony od klasy portu i długości jednostki. Ceny w sezonie są wyższe średnio o 20%. Przykładowe ceny można zobaczyć na  stronie internetowej sieci marin ACI
www.aci.hr

12. Czy można żeglować nocą?

Żeglowanie nocą jest praktykowane choć w ogólnych warunkach czarteru armatorzy umieszczają zapis: Czarterujący nie może żeglować w nocy w trudnych warunkach atmosferycznych. Chodzi o celowe opuszczanie portu podczas złych warunków atmosferycznych.

13. Do jakiej siły wiatru mogę żeglować?

W Chorwacji nie wolno opuszczać mariny podczas wiatru powyżej 6B.

14. Czy po zakończeniu rejsu należy posprzątać jacht?

Opłata transit log zawiera sprzątanie jachtu. Nie mamy obowiązku sprzątania. Niemniej jednak warto z grubsza sprzątnąć jacht po swoim rejsie, zwłaszcza pomyć naczynia kuchenne i wyrzucić śmieci. W przypadku rażącego brudu czy bałaganu armator może wstrzymać zwrot kaucji do czasu doprowadzenia jachtu do należytego stanu.

15. Czy na jachcie mogę ładować telefon i komputer?

Jeżeli jacht jest podpięty do zasilana 230 V w porcie a także z gniazda 12V„zapalniczkowego”. Niektóre jachty posiadają też przetwornice 12V/230V lub agregaty prądotwórcze.  

16. Jaka waluta obowiązuje w Chorwacji?

Oficjalna waluta Chorwacji to kuna . Obcą walutę polskie złotówki, euro można wymieniać w bankach, kantorach, urzędach pocztowych, marinach oraz w większości biur podróży, hoteli i kempingów. Opłacalne jest też operowanie kartą kredytową  przy płaceniu jak i przy wypłacaniu gotówki z bankomatów. Aktualny kurs: NBP kursy walut.

17. Gdzie znajdę informacje o promach w Chorwacji i Grecji?

Chorwacja: JADROLINIJAGrecja: GREEK FERRIES

18. Czy na jacht musimy zabierać ze sobą pościel i ręczniki?

Na jachtach zawsze są koce lub kołdry, poduszki wraz z poszewkami i prześcieradła, W większości czarterów na terenie Europy pościel jest wliczona w cenę czarteru jachtu. Ręczniki są przeważnie ( choć nie wszędzie) dodatkowo płatne. 

19. Co robi hostessa na jachcie?

Hostessa przygotowuje posiłki, sprząta jacht, pomaga skipperowi podczas manewrów. Może być przewodnikiem i tłumaczem.

20. Czy można wędkować z jachtu?

Chorwacja: rekreacyjne wędkowanie z łodzi lub z brzegu dozwolone jest jedynie po wykupieniu stosownej licencji . Połów w portach jest formalnie zabroniony, jeśli jednak nasze wędkowanie nie zanieczyszcza kei, nie przeszkadza w pracy kapitanatowi, promom i innym to przeważnie nikt nam nie będzie zwracał uwagi.

21. Czy można nurkować z jachtu?

Praktycznie w każdym kraju można nurkować korzystając z maski i rurki czy płetw. Wyjątkiem są miejsca np. niektóre parki narodowe które wprowadziły zakaz. Korzystanie z akwalungu jest obostrzone ograniczeniami (zależnie od kraju).

22. Czy można zamówić transfer z lotniska do mariny?

Praktycznie w każdym kraju można za opłatą dodatkową zamówić transport dla dowolnej liczby osób.

23. Czy na jacht można zabrać dziecko?

Oczywiście i to praktycznie w każdym wieku. Jeżeli nie macie Państwo własnej , należy odebrać od armatora dziecięcą kamizelkę asekuracyjną. Można a właściwie dla bezpieczeństwa należy, zamówić u armatora siatkę na relingi która jest dodatkowo płatna ok 40 – 80 EUR.

24. Czy mogę na jacht zabrać zwierzę domowe?

Zależy od armatora, należy to wcześnie uzgodnić przed podpisaniem umowy o czarter. Najczęściej pobierana jest dodatkowa opłata za sprzątanie po zwierzęciu ok 100 EUR.

25. Co muszę zapewnić wynajętemu skipperowi?

Wynagrodzenie, zwrot kosztów transportu, wyżywienie w stopniu nie gorszym niż załogi. Wynajęty skipper śpi w messie lub w specjalnej kabinie skipperskiej jeżeli jacht ją posiada. Jeżeli macie Państwo wolną kabinę załogową możecie mu ją udostępnić.

26. W co się spakować i co zabrać na rejs?

Przeważnie stosuje się miękkie torby lub worki, które po rozpakowaniu można upchnąć w wolnym miejscu. Twarde walizki lub torby są raczej nie wskazane. Większe jachty i katamarany jednak mają dość miejsca aby schować nawet dość duże twarde bagaże.

27. Jakie są ceny żywności w Chorwacji?

Ceny produktów spożywczych w sklepach sieciowych są przeważnie zbliżone do polskich. Tu możecie Państwo porównać ceny: KONZUMLIDLGETRO

28. Czy można grillować na jachcie?

Chorwacja: Rozpalanie otwartego ognia, używanie grilla na jachcie i lądzie jest surowo wzbronione.

29. Co to jest „crew list” ?

Jest to lista załogi sporządzona w biurze armatora na podstawie dokumentów załogi i dołączona do dokumentów jachtu. Skład załogi na jachcie mus być zgodny z listą załogi.



  • Znaczenie czołówek i szperaczy podczas żeglowania nocnego
    Znaczenie czołówek i szperaczy podczas żeglowania nocnego

    Żeglowanie nocą stanowi wyzwanie dla każdego żeglarza, wymagając nie tylko umiejętności nawigacyjnych, ale również odpowiedniego wyposażenia. W tym kontekście, czołówki, latarki i szperacze stają się kluczowymi narzędziami, które mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa na morzu. Jednym z najważniejszych aspektów jest widoczność. W warunkach nocnych, bez dostatecznego źródła światła, morze staje się ciemnym oceanem tajemnic, pełnym…

    Czytaj dalej…

  • Żeglarstwo na Balearach: Odkryj Raj dla Żeglarzy
    Żeglarstwo na Balearach: Odkryj Raj dla Żeglarzy

    Żeglarstwo na Balearach: Odkryj Raj dla Żeglarzy Balearskie wyspy, położone na Morzu Śródziemnym, są jednym z najbardziej malowniczych i ekscytujących miejsc dla pasjonatów żeglarstwa. Oferują one nie tylko doskonałe warunki atmosferyczne przez większość roku, ale także bogactwo przyrody, kultury i atrakcji dla żeglarzy. Przekonajmy się, dlaczego Balearskie Archipelagi są prawdziwym rajem dla miłośników żeglowania. Warunki…

    Czytaj dalej…

  • Sztormowanie na morzu – aktywne i pasywne
    Sztormowanie na morzu – aktywne i pasywne

    Sztormowanie jachtem na morzu: Wykorzystanie metod pasywnej i aktywnej z dryfkotwami” Żeglowanie na otwartym morzu to nie tylko ekscytująca przygoda, ale także wyzwanie, zwłaszcza gdy na horyzoncie pojawiają się groźne chmury zapowiadające sztorm. W takich sytuacjach doświadczeni żeglarze korzystają z różnych technik, aby bezpiecznie pokonać potężne fale. W tym kontekście, zastosowanie zarówno metod pasywnych, jak…

    Czytaj dalej…

BRYG Jacek Szczepaniak
ul. Siewna 9/12, 43-300 Bielsko Biała