Przejęcie jachtu czarterowego

Przejęcie jachtu czarterowego we wszystkich firmach na całym świecie jest bardzo podobne. Przeważnie odbywa się zgodnie z tzw check listą, którą każdy skipper otrzymuje od firmy czarterowej. Check lista sprowadza się przeważnie do sprawdzenia zgodności wyposażenia na jachcie. Dodatkowo na formularzu jest miejsce gdzie możemy zawrzeć w formie opisowej uwagi co do stanu technicznego jachtu. Na podstawie naszego doświadczenia stworzyliśmy własną listę przydatna podczas przejęcia jachtu. Podczas naszych szkoleń pokazujemy co powinniście sprawdzić na jachcie i na co, podczas przejęcia jachtu powinniście zwrócić uwagę:

POKŁAD:
BAKISTY
Ster awaryjny,
Sygnalizatory dzienne: kula, stożek
Wąż do wody z końcówką do kranu
Zapasowa butla gazowa
Kabel elektryczny
Wiaderko
Szczotka do pokładu

Kanister na paliwo
Kanister na wodę
Kanister na paliwo do silnika pontonu
Zapasowe cumy
Kotwica awaryjna wraz z liną kotwiczną
Odbijacze
Sztorcklapa z kluczykiem
Korby do kabestanów (przy rolerze grota jedna z nich powinna być krótsza)

ŻAGLE
Rozwiń żagle i sprawdź z obu stron!
Poluzuj trymlinki. Zwróć szczególną uwagę, aby podczas zwijania trymlinki grota była poluzowana!
Zlokalizuj poszczególne fały
Stan „piesków” czyli knag zaciskowych
Zamocowanie spinakerbomu jeżeli jest

POZOSTAŁE
Działanie windy kotwicznej i stan wtyczki pilota
Stan okienek wraz z zatrzaskami
Stan falszburt
Napięcie relingu i zamocowanie zawleczek
Napięcie i zapinanie relingu rufowego
Stan stewy dziobowej (dziobu poniżej kotwicy). Zaznacz na liście jej uszkodzenia

STAN BURT.
Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Stan pawęży. Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Sprawdzenie oświetlenia jachtu (w dzień światła masztowe można sprawdzić przy pomocy lornetki)
Stan płetwy sterowej
Poziom paliwa – jeżeli masz zastrzeżenia wychodząc z portu zatankuj do pełna, jeżeli okaże sie , że było to np ponad 20 litrów, zachowaj paragon firma czarterowa powinna zwrócić ci pieniądze
Uruchom silnik daj lekko na przód i wstecz, wciśnij sprzęgło i sprawdź jego działanie podnosząc obroty do 1800 obr/min
Sprawdź działanie drugiego obiegu chłodzenia silnika
Rozmieszczenie wlewów wody i paliwa oraz zbiornika na fekalie

PRZEJĘCIE JACHTU – POD POKŁADEM:
NAWIGACJA NA JACHCIE
Mapy akwenu na którym będziesz pływał
Locje i przewodniki
Spisy świateł
Kroczek, ekierki , cyrkiel lub inne przyrządy nawigacyjne
Ołówki, gumka, brudnopis
Instrukcje obsługi do urządzeń obecnych na jachcie
Dokumenty jachtu
Włącz GPS – sprawdź dokładność swojej pozycji w porcie

Tablica rozdzielcza jachtu
Działanie wskaźnika poziomu wody w zbiornikach
Działanie wskaźnika poziomu naładowania akumulatorów
Działanie kontrolki ładowania i zasilania jachtu 220V
Działanie zapalniczkowego gniazda zasilania 12V
Identyfikacja przełączników działających i tzw. pustych
Działanie ogrzewania jachtu jeżeli jest

BEZPIECZEŃSTWO
Środki pirotechniczne: race, rakiety pławki dymne (sprawdź daty ważności)
Kamizelki ratunkowe, Pasy bezpieczeństwa z wąsami – ilość kompletów
Koło ratunkowe
Rozmieszczenie i ilość środków gaśniczych
Stan apteczki pokładowej
Uruchom VHF – spróbuj nawiązać testową łączność

TOALETY
Działanie pomp ręcznych toalet – przynajmniej 30 ruchów pompą. W przypadku pomp elektrycznych ze względu na różnorodność rozwiązań technicznych poproś obsługę o dokładne objaśnienie ich działania
Działanie pryszniców i kranów upewnij się gdzie znajduje się na tablicy rozdzielczej wyłącznik pompy wodnej.
Sprawdź działanie pompy odpływowej od prysznica i czystość filtra Uwaga! sprawdź czy wszystkie zawory od toalet, kambuza, umywalek a przede wszystkim zawory zbiorników fekalii są OTWARTE!
SKRZYNKA BOSMAŃSKA
Ilość i jakość posiadanych narzędzi: młotek, kombinerki, klucze , śrubokręty
Zapasowy propeler pompy wodnej chłodzącej silnik oraz pasek klinowy do alternatora
Zapasowe bezpieczniki zasilania i windy kotwicznej
Zestaw naprawczy do pontonu
Ławeczka bosmańska

SILNIK I KOMORA SILNIKOWA
Poziom oleju w silniku, sprawdź czy masz na pokładzie kanister z olejem
Oceń czystość silnika, brak wycieków paliwa i oleju, stan wody w zęzie komory silnikowej
Czy zęza silnikowa posiada osobny odpływ z pompą.
Stan cięgieł manetki gazu i przekładni
Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym
Zlokalizuj awaryjne wyłączanie silnika
INNE
Lokalizacja zaworu gazu
Lokalizacja bezpiecznika głównego zasilania jachtu 230V
Lokalizacja bezpiecznika windy kotwicznej
Lokalizacja głównego wyłącznika zasilającego dla 12V
Lokalizacja zaworu dopływu paliwa
Lokalizacja włącznika bojlera ciepłej wody zasilanego napięciem 230V

Lokalizacja głównego przełącznika steru strumieniowego (jeżeli jest)
Lokalizacja bezpiecznika steru strumieniowego
Lokalizacja zaworów fekalii
Działanie elektrycznej i ręcznej pompy zęzowej
Czystość zęz
Stan szpilek mocujących balast
Działanie świateł pod pokładem i dodatkowych

DZIAŁANIE AUTOPILOTA
Zapnij i (lub) włącz AUTO, naciśnij +10 / – 10 i sprawdź działanie siłownika ( zalecamy po pierwszym wyjściu z portu, sprawdzenie czy autopilot jest w stanie utrzymać kurs )
Działanie echosondy (zapytaj czy jest skompensowana poprawka na głębokość)
Działanie wskaźnika siły i kierunku wiatru

DODATKOWO
Zalecamy wykonanie zdjęć lub nakręcenie materiału filmowego jachtu na zewnątrz i wewnątrz elementów uszkodzonych lub ‚niepewnie’ działających. Podczas pierwszego kotwiczenia, sprawdzenie części podwodnej, stanu kilu, płetwy sterowej oraz śruby ( zwłaszcza pod względem jej czystości, braku nawiniętych lin lub żyłek wędkarskich )
Jak sprawnie i dokładnie przejąć jacht czarterowy uczymy na naszych kursach i szkoleniach żeglarskich.

BRYG Jacek Szczepaniak
ul. Siewna 9/12, 43-300 Bielsko Biała