Czarter katamaranów na wszystkich akwenach jest coraz bardziej popularny. Poprzez swoją konstrukcje są one stabilne i bardziej odporne na przechyły podczas żeglowania i postoju na kotwicy lub boi. Oczywiście katamarany są droższe w czarterze choć jeżeli zamówimy je w ofercie first minute, możemy liczyć na spore zniżki. Za wyższą ceną mamy o wiele wyższy komfort, wygodę, bezpieczeństwo i prestiż.
Czarter katamaranu w Chorwacji. Dwa połączone kadłuby oferują dużą przestrzeń dla załogi. Kabiny z łazienkami zapewniają intymność, a duży salon z aneksem kuchennym jest doskonałym miejscem do biesiadowania. Pokład jest także bardzo przestronny. W kokpicie znajduje się stół i kanapy. Na dziobie między pływakami jest rozpięta specjalna siatka która jest ulubionym miejscem do wypoczynku i opalania.
Dla żeglujących rodzin z dziećmi katamarany są wręcz idealne. Wysoki poziom bezpieczeństwa oraz duża przestrzeń, gdzie dzieci mogą się wyszaleć są niezaprzeczalną zaletą tych jednostek.
Manewrowanie katamaranem który posiada dwa silniki i dwie manetki nie jest bardzo trudne, choć wymaga wprawy. Układ płetwa sterowa – śruba napędowa jest przeważnie w układzie odwrotnym niż na jachtach jednokadłubowych. Czyli patrząc od rufy pierw mamy śrubę a następnie płetwę sterową. W manewrach zwłaszcza przy przy ruchu jednostki wstecz zasady są inne niż przy jachtach jednokadłubowych.
Instalacje elektryczne, wodne, są o wiele bardziej skomplikowane niż na monohulach. Często jacht są wyposażone dodatkowo np. w agregaty prądotwórcze lub w instalację do odsalania wody morskiej.
Manewr stawania na kotwicy lub boi katamaranem nie rożni się bardzo od manewru wykonywanego jachtem jednokadłubowym.
Manewr cumowania long side czyli bokiem do kei odbiega nieco od takiego samego manewru jednostką jednokadłubową.
Katamarany mają dość dużą masę czasami dochodzącą do 30 ton, a nawet powyżej. Praktycznie większość manewrów portowych musi być wykonywanych z dużą rozwagą, ostrożnością i wyczuciem.
Pływanie na żaglach ma swoje niuanse. Maszt ma dość ubogie olinowanie stałe a bom nie posiada obciągacza. Prawidłowe wybieranie i trymowanie żagli wymaga trochę doświadczenia.
Katamaran podczas silnego wiatru się nie przechyla i ciężko stwierdzić kiedy należy się refować. Ten element stwarza duże problemy mało doświadczonym żeglarzom. Należy zapoznać się z instrukcją refowania, indywidualną dla każdego typu jachtu.
Ceny postoju katamaranów w porcie są wyższe niż jachtów jednokadłubowych przeważnie o 50%.
Jeżeli nie wynajmujecie profesjonalnego skippera a nie czujecie się pewnie zapraszamy na kursy manewrowe organizowane przed i po sezonie.
Żeby otrzymać dobrą cenę na czarter katamaranu w Chorwacji, najlepiej zamawiać go na długo przed planowanym wyjazdem w opcji first minute. W Chorwacji katamarany już od paru ostatnich lat cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Aby mieć szeroki wybór najlepiej rezerwować je najpóźniej do końca stycznia.
Manewrowanie katamaranem przy silnym bocznym wietrze
Cumowanie katamaranem w porcie, przy silnym bocznym wietrze, to jedno z większych wyzwań, z jakimi może zmierzyć się skipper. Właśnie taki manewr przeprowadziliśmy podczas szkolenia żeglarskiego BRYG w Chorwacji – w malowniczym porcie Sali na wyspie Dugi Otok. W naszym filmie pokazujemy podejście do kei i cumowanie rufą przy wietrze bocznym o sile ponad 25…
Lagoon 38 – synonim nowoczesnego katamarana żeglugowego
Wprowadzenie W portfolio francuskiej stoczni Lagoon pojawia się długo oczekiwany model katamaranu Lagoon 38, który staje się naturalnym następcą legendarnego modelu Lagoon 380. perspektywy eksperta żeglarstwa można śmiało stwierdzić, że to jedna z ciekawszych premier w segmencie katamaranów około 11–12 m – łącząca komfort dużej jednostki z relatywnie „kompaktowymi” wymiarami. Geneza i pozycjonowanie Lagoon 380…
Manewry portowe – wyjście dziobem pod wiatr
Manewry portowe to jeden z najważniejszych elementów sztuki żeglarskiej. Nawet doświadczeni skipperzy potrafią poczuć stres podczas wyjścia lub wejścia do zatłoczonej mariny, szczególnie przy silnym wietrze. W tym artykule omawiamy manewr wyjścia z portu dziobem pod wiatr – jeden z podstawowych, a jednocześnie wymagających dużej precyzji i dyscypliny. Dlaczego czasem wychodzimy dziobem pod wiatr? W…




