Przejęcie jachtu czarterowego we wszystkich firmach na całym świecie jest bardzo podobne. Przeważnie odbywa się zgodnie z tzw check listą, którą każdy skipper otrzymuje od firmy czarterowej. Check lista sprowadza się przeważnie do sprawdzenia zgodności wyposażenia na jachcie. Dodatkowo na formularzu jest miejsce gdzie możemy zawrzeć w formie opisowej uwagi co do stanu technicznego jachtu. Na podstawie naszego doświadczenia stworzyliśmy własną listę przydatna podczas przejęcia jachtu. Podczas naszych szkoleń pokazujemy co powinniście sprawdzić na jachcie i na co, podczas przejęcia jachtu powinniście zwrócić uwagę:
POKŁAD:
 BAKISTY
 Ster awaryjny,
 Sygnalizatory dzienne: kula, stożek
 Wąż do wody z końcówką do kranu
 Zapasowa butla gazowa
 Kabel elektryczny
 Wiaderko
 Szczotka do pokładu
Kanister na paliwo
Kanister na wodę
Kanister na paliwo do silnika pontonu
Zapasowe cumy
Kotwica awaryjna wraz z liną kotwiczną
Odbijacze
Sztorcklapa z kluczykiem
Korby do kabestanów (przy rolerze grota jedna z nich powinna być krótsza)
ŻAGLE
 Rozwiń żagle i sprawdź z obu stron!
 Poluzuj trymlinki. Zwróć szczególną uwagę, aby podczas zwijania trymlinki grota była poluzowana!
 Zlokalizuj poszczególne fały
 Stan „piesków” czyli knag zaciskowych
 Zamocowanie spinakerbomu jeżeli jest
POZOSTAŁE
 Działanie windy kotwicznej i stan wtyczki pilota
 Stan okienek wraz z zatrzaskami
 Stan falszburt
 Napięcie relingu i zamocowanie zawleczek
 Napięcie i zapinanie relingu rufowego
 Stan stewy dziobowej (dziobu poniżej kotwicy). Zaznacz na liście jej uszkodzenia
STAN BURT.
 Zaznacz na liście jej uszkodzenia
 Stan pawęży. Zaznacz na liście jej uszkodzenia
 Sprawdzenie oświetlenia jachtu (w dzień światła masztowe można sprawdzić przy pomocy lornetki)
 Stan płetwy sterowej
 Poziom paliwa – jeżeli masz zastrzeżenia wychodząc z portu zatankuj do pełna, jeżeli okaże sie , że było to np ponad 20 litrów, zachowaj paragon firma czarterowa powinna zwrócić ci pieniądze
 Uruchom silnik daj lekko na przód i wstecz, wciśnij sprzęgło i sprawdź jego działanie podnosząc obroty do 1800 obr/min
 Sprawdź działanie drugiego obiegu chłodzenia silnika
 Rozmieszczenie wlewów wody i paliwa oraz zbiornika na fekalie
PRZEJĘCIE JACHTU – POD POKŁADEM:
 NAWIGACJA NA JACHCIE
 Mapy akwenu na którym będziesz pływał
 Locje i przewodniki
 Spisy świateł
 Kroczek, ekierki , cyrkiel lub inne przyrządy nawigacyjne
 Ołówki, gumka, brudnopis
 Instrukcje obsługi do urządzeń obecnych na jachcie
 Dokumenty jachtu
 Włącz GPS – sprawdź dokładność swojej pozycji w porcie
Tablica rozdzielcza jachtu
Działanie wskaźnika poziomu wody w zbiornikach
Działanie wskaźnika poziomu naładowania akumulatorów
Działanie kontrolki ładowania i zasilania jachtu 220V
Działanie zapalniczkowego gniazda zasilania 12V
Identyfikacja przełączników działających i tzw. pustych
Działanie ogrzewania jachtu jeżeli jest
BEZPIECZEŃSTWO
 Środki pirotechniczne: race, rakiety pławki dymne (sprawdź daty ważności)
 Kamizelki ratunkowe, Pasy bezpieczeństwa z wąsami – ilość kompletów
 Koło ratunkowe
 Rozmieszczenie i ilość środków gaśniczych
 Stan apteczki pokładowej
 Uruchom VHF – spróbuj nawiązać testową łączność
TOALETY
 Działanie pomp ręcznych toalet – przynajmniej 30 ruchów pompą. W przypadku pomp elektrycznych ze względu na różnorodność rozwiązań technicznych poproś obsługę o dokładne objaśnienie ich działania
 Działanie pryszniców i kranów upewnij się gdzie znajduje się na tablicy rozdzielczej wyłącznik pompy wodnej.
 Sprawdź działanie pompy odpływowej od prysznica i czystość filtra Uwaga! sprawdź czy wszystkie zawory od toalet, kambuza, umywalek a przede wszystkim zawory zbiorników fekalii są OTWARTE!
 SKRZYNKA BOSMAŃSKA
 Ilość i jakość posiadanych narzędzi: młotek, kombinerki, klucze , śrubokręty
 Zapasowy propeler pompy wodnej chłodzącej silnik oraz pasek klinowy do alternatora
 Zapasowe bezpieczniki zasilania i windy kotwicznej
 Zestaw naprawczy do pontonu
 Ławeczka bosmańska
SILNIK I KOMORA SILNIKOWA
 Poziom oleju w silniku, sprawdź czy masz na pokładzie kanister z olejem
 Oceń czystość silnika, brak wycieków paliwa i oleju, stan wody w zęzie komory silnikowej
 Czy zęza silnikowa posiada osobny odpływ z pompą.
 Stan cięgieł manetki gazu i przekładni
 Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównawczym
 Zlokalizuj awaryjne wyłączanie silnika
 INNE
 Lokalizacja zaworu gazu
 Lokalizacja bezpiecznika głównego zasilania jachtu 230V
 Lokalizacja bezpiecznika windy kotwicznej
 Lokalizacja głównego wyłącznika zasilającego dla 12V
 Lokalizacja zaworu dopływu paliwa
 Lokalizacja włącznika bojlera ciepłej wody zasilanego napięciem 230V
Lokalizacja głównego przełącznika steru strumieniowego (jeżeli jest)
Lokalizacja bezpiecznika steru strumieniowego
Lokalizacja zaworów fekalii
Działanie elektrycznej i ręcznej pompy zęzowej
Czystość zęz
Stan szpilek mocujących balast
Działanie świateł pod pokładem i dodatkowych
DZIAŁANIE AUTOPILOTA
 Zapnij i (lub) włącz AUTO, naciśnij +10 / – 10 i sprawdź działanie siłownika ( zalecamy po pierwszym wyjściu z portu, sprawdzenie czy autopilot jest w stanie utrzymać kurs )
 Działanie echosondy (zapytaj czy jest skompensowana poprawka na głębokość)
 Działanie wskaźnika siły i kierunku wiatru
DODATKOWO
 Zalecamy wykonanie zdjęć lub nakręcenie materiału filmowego jachtu na zewnątrz i wewnątrz elementów uszkodzonych lub ‚niepewnie’ działających. Podczas pierwszego kotwiczenia, sprawdzenie części podwodnej, stanu kilu, płetwy sterowej oraz śruby ( zwłaszcza pod względem jej czystości, braku nawiniętych lin lub żyłek wędkarskich )
 Jak sprawnie i dokładnie przejąć jacht czarterowy uczymy na naszych kursach i szkoleniach żeglarskich.

