Sailing Master – Level 4 – program szkolenia

1. Cel szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie bezpieczeństwa i samodzielności sterników poprzez praktyczne przećwiczenie manewrów jachtu w trudnych warunkach, doskonalenie pracy załogi oraz utrwalenie procedur awaryjnych.

2. Adresaci szkolenia

Szkolenie ma charakter doskonalący i jest przeznaczone dla osób, które:

  • posiadają podstawowe umiejętności żeglarskie,
  • mają doświadczenie w prowadzeniu jachtu w prostych warunkach pogodowych,
  • znają podstawowe manewry portowe i zasady bezpieczeństwa na jachcie.

3. Zakres szkolenia

3.1. Przygotowanie jachtu i załogi

  • Odprawa bezpieczeństwa – safety briefing
  • Planowanie i rozpinanie lifeline’ów w zależności od jednostki i jej budowy
  • Wykorzystanie nowoczesnych lin syntetycznych
  • Prawidłowa praca cumami, szpringami i brestami
  • Prawidłowe rzucanie cumy klasyczne oraz metodą na „na lasso”

3.2. Silnik i urządzenia jachtowe

  • Rozszerzona wiedza o silnikach jachtowych (podstawowa diagnostyka, eksploatacja)
  • Przegląd i omówienie instalacji jachtowych (paliwowa, elektryczna, wodna)
  • Zasady bezpiecznej eksploatacji silnika w manewrach portowych i awaryjnych

3.3. Żeglowanie w trudnych warunkach

  • Refowanie żagli w praktyce (grot, fok/genua, refowanie awaryjne)
  • Sztormowanie z wiatrem i pod wiatr
  • Sztormowanie aktywne i pasywne – omówienie i ćwiczenia
  • Zastosowanie dryfkotw i ich zamienników podczas sztormu
  • Dryfkotwa jako stabilizator jednostki

3.4. Kotwiczenie

  • Kotwiczenie na jednej kotwicy – prawidłowe zacinanie kotwicy
  • Kotwiczenie w tandemie (dwie kotwice w linii)
  • Uwalnianie zakleszczonej lub splątanej kotwicy
  • Wykorzystanie kotwicy zapasowej do stabilizacji jednostki

3.5. Wejście na mieliznę – omówienie

  • Procedura przy wejściu na mieliznę – co robić, czego nie robić
  • Sposoby zejścia z mielizny (balastowanie, praca silnikiem, użycie pontonu/lin, kotwicy)

3.6. MOB – podejście do człowieka za burtą

  • Podejście do człowieka na żaglach
  • Podejście do człowieka na silniku
  • Poszukiwanie zaginionego człowieka
  • Wyciąganie człowieka przytomnego i nieprzytomnego na pokład

3.7. Alarm wodny

  • Ograniczenie przecieku – szybka lokalizacja źródła wody
  • Sposoby uszczelniania kadłuba i elementów podwodnych
  • Wykorzystanie pomp zęzowych oraz środków improwizowanych

3.8. Alarm pożarowy

  • Planowanie dróg ewakuacyjnych i stref bezpieczeństwa
  • Rodzaje gaśnic na jachcie i ich zastosowanie
  • Przetrenowanie pełnej procedury alarmu pożarowego

3.9. Alarm opuszczenia jednostki

  • Jak posługiwać się tratwą ratunkową (wodowanie, wsiadanie, organizacja na tratwie)
  • Planowanie opuszczenia jednostki – co zabrać, priorytety, podział zadań
  • Komunikacja ratunkowa – MAYDAY, PAN-PAN, sygnały pirotechniczne (omówienie)

3.10. Holowanie

  • Holowanie przy burcie – przygotowanie, cumowanie jednostek, bezpieczeństwo
  • Holowanie w tandemie – długość liny, praca silnikiem, komunikacja między jednostkami

3.11. Dryf

  • Kontrolowany dryf na żaglach
  • Dryf na silniku (utrzymanie pozycji, manewrowanie przy niskiej prędkości)
  • Dryf z użyciem dryfkotwy

3.12. Manewry na żaglach

  • Podejście alongside (burta do burty) do innej jednostki lub kei
  • Podejście do boi na żaglach
  • Zwroty na żaglach z wykorzystaniem autopilota

3.13. Trymowanie żagli

  • Prawidłowe trymowanie żagli na wszystkich kursach względem wiatru
  • Używanie trymlinek (znaczniki, tasiemki, wstążki)
  • Praktyczne zastosowanie wózków szotowych
  • Prawidłowe używanie kontraszotów

3.14. Praktyczne ćwiczenia nawigacyjne

  • Dopłynięcie do zadanego punktu bez używania GPS za pomocą nawigacji terestrialnej
  • Nawigacja nocą – wejście nocne do portu, nawigacja bez elektroniki na wyznaczony punkt
  • Interpretacja świateł nawigacyjnych oraz oznakowania dziennego

3.15. Doskonalenie manewrowania w porcie

  • Manewry na breście holenderskim
  • Odejście przy dopychającym wietrze prostopadle od kei (tzw. manewr „zawias”)
  • Odejście przy wietrze dopychającym bez lin manewrowych
  • Podejście i odejście od kei jednoosobowo (sternik pracujący sam)
  • Zacieśniona cyrkulacja – mały promień skrętu jachtu
  • Precyzyjne sterowanie z użyciem steru strumieniowego
  • Manewr „Szalony Ivan” – podnoszący umiejętność opanowania jachtu
  • Podejście alongside tyłem

3.16. Manewry dodatkowe

  • Sondowanie kotwicą (sprawdzenie głębokości i rodzaju dna)
  • Procedura wciągania załoganta na maszt
  • Podejście do kei z wykorzystaniem kotwicy
  • Sterowanie alternatywne w przypadku awarii steru głównego
  • Ponton jako napęd awaryjny i „ster strumieniowy” dla jachtu
  • Cumowanie z dowiązywaniem rufy do lądu
  • Uwalnianie jachtu po wpłynięciu w mooringi – 2 praktyczne sposoby

Forma szkolenia

  • dominują ćwiczenia praktyczne na wodzie
  • krótkie bloki teorii „od razu do zastosowania”
  • praca w małych grupach – każdy ma czas „przy sterze”

Ważne informacje

  • Szkolenie ma charakter doskonalący, zakładamy podstawowe umiejętności manewrowania jachtem.
  • O zakresie ćwiczeń i wyjściu w morze ostatecznie decyduje kapitan/instruktor – bezpieczeństwo jest zawsze ważniejsze niż plan.
  • Program może zostać częściowo zmodyfikowany lub skrócony z powodu pogody, poziomu wyszkolenia uczestników lub działania siły wyższej – nie jest to traktowane jako nienależyte wykonanie usługi.

BRYG Jacek Szczepaniak
ul. Siewna 9/12, 43-300 Bielsko Biała