1. Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie bezpieczeństwa i samodzielności sterników poprzez praktyczne przećwiczenie manewrów jachtu w trudnych warunkach, doskonalenie pracy załogi oraz utrwalenie procedur awaryjnych.
2. Adresaci szkolenia
Szkolenie ma charakter doskonalący i jest przeznaczone dla osób, które:
- posiadają podstawowe umiejętności żeglarskie,
- mają doświadczenie w prowadzeniu jachtu w prostych warunkach pogodowych,
- znają podstawowe manewry portowe i zasady bezpieczeństwa na jachcie.
3. Zakres szkolenia
3.1. Przygotowanie jachtu i załogi
- Odprawa bezpieczeństwa – safety briefing
- Planowanie i rozpinanie lifeline’ów w zależności od jednostki i jej budowy
- Wykorzystanie nowoczesnych lin syntetycznych
- Prawidłowa praca cumami, szpringami i brestami
- Prawidłowe rzucanie cumy klasyczne oraz metodą na „na lasso”
3.2. Silnik i urządzenia jachtowe
- Rozszerzona wiedza o silnikach jachtowych (podstawowa diagnostyka, eksploatacja)
- Przegląd i omówienie instalacji jachtowych (paliwowa, elektryczna, wodna)
- Zasady bezpiecznej eksploatacji silnika w manewrach portowych i awaryjnych
3.3. Żeglowanie w trudnych warunkach
- Refowanie żagli w praktyce (grot, fok/genua, refowanie awaryjne)
- Sztormowanie z wiatrem i pod wiatr
- Sztormowanie aktywne i pasywne – omówienie i ćwiczenia
- Zastosowanie dryfkotw i ich zamienników podczas sztormu
- Dryfkotwa jako stabilizator jednostki
3.4. Kotwiczenie
- Kotwiczenie na jednej kotwicy – prawidłowe zacinanie kotwicy
- Kotwiczenie w tandemie (dwie kotwice w linii)
- Uwalnianie zakleszczonej lub splątanej kotwicy
- Wykorzystanie kotwicy zapasowej do stabilizacji jednostki
3.5. Wejście na mieliznę – omówienie
- Procedura przy wejściu na mieliznę – co robić, czego nie robić
- Sposoby zejścia z mielizny (balastowanie, praca silnikiem, użycie pontonu/lin, kotwicy)
3.6. MOB – podejście do człowieka za burtą
- Podejście do człowieka na żaglach
- Podejście do człowieka na silniku
- Poszukiwanie zaginionego człowieka
- Wyciąganie człowieka przytomnego i nieprzytomnego na pokład
3.7. Alarm wodny
- Ograniczenie przecieku – szybka lokalizacja źródła wody
- Sposoby uszczelniania kadłuba i elementów podwodnych
- Wykorzystanie pomp zęzowych oraz środków improwizowanych
3.8. Alarm pożarowy
- Planowanie dróg ewakuacyjnych i stref bezpieczeństwa
- Rodzaje gaśnic na jachcie i ich zastosowanie
- Przetrenowanie pełnej procedury alarmu pożarowego
3.9. Alarm opuszczenia jednostki
- Jak posługiwać się tratwą ratunkową (wodowanie, wsiadanie, organizacja na tratwie)
- Planowanie opuszczenia jednostki – co zabrać, priorytety, podział zadań
- Komunikacja ratunkowa – MAYDAY, PAN-PAN, sygnały pirotechniczne (omówienie)
3.10. Holowanie
- Holowanie przy burcie – przygotowanie, cumowanie jednostek, bezpieczeństwo
- Holowanie w tandemie – długość liny, praca silnikiem, komunikacja między jednostkami
3.11. Dryf
- Kontrolowany dryf na żaglach
- Dryf na silniku (utrzymanie pozycji, manewrowanie przy niskiej prędkości)
- Dryf z użyciem dryfkotwy
3.12. Manewry na żaglach
- Podejście alongside (burta do burty) do innej jednostki lub kei
- Podejście do boi na żaglach
- Zwroty na żaglach z wykorzystaniem autopilota
3.13. Trymowanie żagli
- Prawidłowe trymowanie żagli na wszystkich kursach względem wiatru
- Używanie trymlinek (znaczniki, tasiemki, wstążki)
- Praktyczne zastosowanie wózków szotowych
- Prawidłowe używanie kontraszotów
3.14. Praktyczne ćwiczenia nawigacyjne
- Dopłynięcie do zadanego punktu bez używania GPS za pomocą nawigacji terestrialnej
- Nawigacja nocą – wejście nocne do portu, nawigacja bez elektroniki na wyznaczony punkt
- Interpretacja świateł nawigacyjnych oraz oznakowania dziennego
3.15. Doskonalenie manewrowania w porcie
- Manewry na breście holenderskim
- Odejście przy dopychającym wietrze prostopadle od kei (tzw. manewr „zawias”)
- Odejście przy wietrze dopychającym bez lin manewrowych
- Podejście i odejście od kei jednoosobowo (sternik pracujący sam)
- Zacieśniona cyrkulacja – mały promień skrętu jachtu
- Precyzyjne sterowanie z użyciem steru strumieniowego
- Manewr „Szalony Ivan” – podnoszący umiejętność opanowania jachtu
- Podejście alongside tyłem
3.16. Manewry dodatkowe
- Sondowanie kotwicą (sprawdzenie głębokości i rodzaju dna)
- Procedura wciągania załoganta na maszt
- Podejście do kei z wykorzystaniem kotwicy
- Sterowanie alternatywne w przypadku awarii steru głównego
- Ponton jako napęd awaryjny i „ster strumieniowy” dla jachtu
- Cumowanie z dowiązywaniem rufy do lądu
- Uwalnianie jachtu po wpłynięciu w mooringi – 2 praktyczne sposoby
Forma szkolenia
- dominują ćwiczenia praktyczne na wodzie
- krótkie bloki teorii „od razu do zastosowania”
- praca w małych grupach – każdy ma czas „przy sterze”
Ważne informacje
- Szkolenie ma charakter doskonalący, zakładamy podstawowe umiejętności manewrowania jachtem.
- O zakresie ćwiczeń i wyjściu w morze ostatecznie decyduje kapitan/instruktor – bezpieczeństwo jest zawsze ważniejsze niż plan.
- Program może zostać częściowo zmodyfikowany lub skrócony z powodu pogody, poziomu wyszkolenia uczestników lub działania siły wyższej – nie jest to traktowane jako nienależyte wykonanie usługi.








