Ręczne radio VHF (Very High Frequency) stanowi niezastąpione narzędzie na pokładzie każdej jednostki morskiej, pełniąc kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i skutecznej komunikacji na morzu.
Bezpieczeństwo na Morzu:
W sytuacjach awaryjnych, ręczne radio VHF staje się nieodzownym sprzętem umożliwiającym natychmiastową komunikację między jednostkami na krótkich odległościach. To kluczowe, gdy potrzebna jest szybka reakcja, a także umożliwia wezwanie pomocy w przypadku kolizji, problemów technicznych czy pilnej potrzeby wsparcia. Globalna sieć stacji radiokomunikacyjnych monitorowana przez służby ratownicze czyni radio VHF niezastąpionym narzędziem podczas sytuacji awaryjnych, mogących zdecydować o ratowaniu życia i mienia.
Dla Żeglarza
Radio VHF to nie tylko środek awaryjny. W trakcie żeglugi, umożliwia efektywną komunikację między załogami, lub pomiędzy radiem stacjonarnym na jachcie a częścią załogi wyposażonej w ręczne radio vhf np. w przypadku wysłania pontonem desantu. Posiadając 2dwie ręczne radi VHF możemy koordynować np manewry sternika z zespołem operującym rzucaniem lub wybieraniem kotwicy.
Bezpieczne Ewakuacje:
W sytuacjach ewakuacyjnych ręczne radio VHF odgrywa kluczową rolę. Zapewnia utrzymanie łączności między ewakuującymi się osobami a innymi jednostkami lub stacjami brzegowymi, co jest szczególnie ważne na otwartym morzu. Przekazywanie istotnych informacji, takich jak lokalizacja czy stan techniczny jednostki, ułatwia służbom ratowniczym koordynację operacji ewakuacyjnej. Wodoodporność radio VHF pozwala na kontynuację komunikacji nawet w przypadku kontaktu z wodą, zwiększając szanse na skuteczny ratunek.
Podsumowując, ręczne radio VHF nie tylko podnosi komfort żeglugi, ale przede wszystkim pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa żeglarzy na morzu. To niezawodne narzędzie, będące nieodłącznym elementem każdej morskiej wyprawy, zapewniające skuteczną komunikację i szybką reakcję w krytycznych sytuacjach.
kpt. Jacek Szczepaniak
Excess 11 – recenzja katamaranu żaglowego
Wprowadzenie – czym jest katamaran Excess 11? Excess 11 to najmniejszy model stoczni Excess (grupa Beneteau), ale jednocześnie pełnowymiarowy katamaran żaglowy do turystyki morskiej. To jednostka o długości ok. 37 stóp (LOA ~11,4 m), zaprojektowana z myślą o żeglarzach, którzy chcą: Już na pierwszy rzut oka widać, że Excess 11 recenzja będzie inna niż typowych…
Cumowanie rufą pod wiatr – Sekrety manewrowania
W tym odcinku cyklu „Sekrety manewrowania” pokazuję jeden z najprostszych i najbardziej przewidywalnych manewrów w marinie:cumowanie rufą pod wiatr po prawie prostej linii podejścia. Założenie jest bardzo jasne:👉 minimum kombinowania, maksimum kontroli nad jachtem.Zamiast skomplikowanych trajektorii i nerwowego kręcenia kołem, planujemy manewr tak, aby od początku do końca był logiczny, spokojny i powtarzalny. Co zobaczysz…
Czartery jachtów 2026 – gdzie i za ile czarterować?
Choć sezon żeglarski 2025 dopiero co się zakończył, branża czarterów jachtów już żyje kolejnym rokiem. Klienci pytają o ceny, terminy i promocje. Skipperzy chcą wiedzieć, gdzie będzie najtaniej, a gdzie najbezpieczniej. Firmy czarterowe przygotowują floty, a mariny… jak zwykle szykują nowe cenniki. Dlatego postanowiłem zebrać wszystko w jednym miejscu i stworzyć przewodnik po czarterach jachtów…

Manewrowanie jachtem na silniku 








