Ręczne radio VHF (Very High Frequency) stanowi niezastąpione narzędzie na pokładzie każdej jednostki morskiej, pełniąc kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i skutecznej komunikacji na morzu.
Bezpieczeństwo na Morzu:
W sytuacjach awaryjnych, ręczne radio VHF staje się nieodzownym sprzętem umożliwiającym natychmiastową komunikację między jednostkami na krótkich odległościach. To kluczowe, gdy potrzebna jest szybka reakcja, a także umożliwia wezwanie pomocy w przypadku kolizji, problemów technicznych czy pilnej potrzeby wsparcia. Globalna sieć stacji radiokomunikacyjnych monitorowana przez służby ratownicze czyni radio VHF niezastąpionym narzędziem podczas sytuacji awaryjnych, mogących zdecydować o ratowaniu życia i mienia.
Dla Żeglarza
Radio VHF to nie tylko środek awaryjny. W trakcie żeglugi, umożliwia efektywną komunikację między załogami, lub pomiędzy radiem stacjonarnym na jachcie a częścią załogi wyposażonej w ręczne radio vhf np. w przypadku wysłania pontonem desantu. Posiadając 2dwie ręczne radi VHF możemy koordynować np manewry sternika z zespołem operującym rzucaniem lub wybieraniem kotwicy.
Bezpieczne Ewakuacje:
W sytuacjach ewakuacyjnych ręczne radio VHF odgrywa kluczową rolę. Zapewnia utrzymanie łączności między ewakuującymi się osobami a innymi jednostkami lub stacjami brzegowymi, co jest szczególnie ważne na otwartym morzu. Przekazywanie istotnych informacji, takich jak lokalizacja czy stan techniczny jednostki, ułatwia służbom ratowniczym koordynację operacji ewakuacyjnej. Wodoodporność radio VHF pozwala na kontynuację komunikacji nawet w przypadku kontaktu z wodą, zwiększając szanse na skuteczny ratunek.
Podsumowując, ręczne radio VHF nie tylko podnosi komfort żeglugi, ale przede wszystkim pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa żeglarzy na morzu. To niezawodne narzędzie, będące nieodłącznym elementem każdej morskiej wyprawy, zapewniające skuteczną komunikację i szybką reakcję w krytycznych sytuacjach.
kpt. Jacek Szczepaniak
Manewrowanie katamaranem przy silnym bocznym wietrze
Cumowanie katamaranem w porcie, przy silnym bocznym wietrze, to jedno z większych wyzwań, z jakimi może zmierzyć się skipper. Właśnie taki manewr przeprowadziliśmy podczas szkolenia żeglarskiego BRYG w Chorwacji – w malowniczym porcie Sali na wyspie Dugi Otok. W naszym filmie pokazujemy podejście do kei i cumowanie rufą przy wietrze bocznym o sile ponad 25…
Lagoon 38 – synonim nowoczesnego katamarana żeglugowego
Wprowadzenie W portfolio francuskiej stoczni Lagoon pojawia się długo oczekiwany model katamaranu Lagoon 38, który staje się naturalnym następcą legendarnego modelu Lagoon 380. perspektywy eksperta żeglarstwa można śmiało stwierdzić, że to jedna z ciekawszych premier w segmencie katamaranów około 11–12 m – łącząca komfort dużej jednostki z relatywnie „kompaktowymi” wymiarami. Geneza i pozycjonowanie Lagoon 380…
Manewry portowe – wyjście dziobem pod wiatr
Manewry portowe to jeden z najważniejszych elementów sztuki żeglarskiej. Nawet doświadczeni skipperzy potrafią poczuć stres podczas wyjścia lub wejścia do zatłoczonej mariny, szczególnie przy silnym wietrze. W tym artykule omawiamy manewr wyjścia z portu dziobem pod wiatr – jeden z podstawowych, a jednocześnie wymagających dużej precyzji i dyscypliny. Dlaczego czasem wychodzimy dziobem pod wiatr? W…

Manewrowanie jachtem na silniku 








