Szkolenie ma charakter intensywnie praktyczny. Zdecydowaną większość czasu spędzamy na wodzie, ćwicząc realne manewry portowe, żeglugę na wszystkich kursach oraz reakcję na sytuacje awaryjne. Zajęcia teoretyczne mają formę krótkich bloków wplatanych między ćwiczenia i służą wyłącznie temu, aby uczestnicy lepiej rozumieli wykonywane manewry. Głównym celem szkolenia jest, aby po jego zakończeniu uczestnik prowadził jacht bezpiecznie, pewnie i możliwie samodzielnie
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE
1. Przygotowanie jachtu i załogi
Przejęcie i zdanie jachtu (check-in / check-out)
Sprawdzenie stanu technicznego i wyposażenia jachtu
Praca na cumach, szpringach, brestach i mooringach
Węzły żeglarskie – ćwiczenia praktyczne
Organizacja stanowisk pracy na pokładzie i w kokpicie
Zasady komunikacji na pokładzie (komendy, meldowanie wykonania)
2. Bezpieczeństwo na morzu – praktyka (safety briefing)
Użycie pasów bezpieczeństwa i kamizelek ratunkowych
Poruszanie się po jachcie w trudnych warunkach (wiatr, fala, noc)
Procedury bezpieczeństwa w praktyce
Przygotowanie jachtu do żeglugi w nocy
Przygotowanie jachtu do żeglugi w sztormie / trudnych warunkach
3. Instalacje i urządzenia jachtowe
Obsługa silnika:
kontrola płynów eksploatacyjnych,
podstawowa diagnostyka,
odpowietrzanie instalacji paliwowej
Użycie autopilota w praktyce
Użycie steru awaryjnego
Praca z windą kotwiczną (podnoszenie, opuszczanie, odciążanie)
Procedury awaryjne:
woda w paliwie,
zapchane zbiorniki / filtry
4. Manewrowanie
Podejście i odejście od kei rufą (z mooringiem)
Cumowanie alongside przy różnych kierunkach wiatru
Zacieśniona cyrkulacja
Manewry z użyciem szpringów
Manewrowanie na żaglach:
zwroty przez sztag i rufę,
Manewrowanie awaryjne:
- z wykorzystaniem steru awaryjnego
Manewr „Człowiek za burtą” (MOB):
na silniku,
na żaglach
Prawidłowa praca odbijaczami podczas manewrów (wysokość, liczba, rozmieszczenie)
5. Kotwiczenie i boje
Manewr kotwiczenia:
dobór miejsca (głębokość, dno, osłona),
technika podania kotwicy,
długość łańcucha / liny
Awaryjne kotwiczenie
Uwalnianie zakleszczonej kotwicy
Podejście do boi – technika i bezpieczeństwo
Odejście od boi – planowanie, praca silnikiem i cumami
6. Symulacje sytuacji awaryjnych
Pożar na jachcie – procedury, podział ról, użycie gaśnic
Awaria silnika i napęd awaryjny (żagle, ponton, hol)
Awaria steru – sterowanie jachtem za pomocą rumpla awaryjnego i autopilota
ZAJĘCIA TEORETYCZNE
1. Bezpieczeństwo i organizacja
Safety briefing – zasady bezpieczeństwa i obowiązki wacht
Organizacja wacht i komunikacja w załodze
Postępowanie w przypadku niezdolności kapitana do dowodzenia
Projektowanie i prowadzenie life liny (lifeline) na pokładzie
2. Ratownictwo i pierwsza pomoc
Środki ratunkowe i asekuracyjne na jachcie morskim
Procedury alarmowe:
opuszczenie jednostki,
pożar,
MOB (człowiek za burtą),
alarm wodny
Wzywanie pomocy:
kanały łączności,
rodzaje komunikatów,
sygnały wzywania pomocy
Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy na jachcie
3. Nawigacja i planowanie rejsu
Passage planning & weather routing – podstawy planowania przejścia
Odczytywanie i interpretacja prognoz meteorologicznych
Locja i praca na mapie:
papierowej,
elektronicznej (podstawowe funkcje)
Wyznaczanie trasy i portów zapasowych
Pozycja zliczona (KPL) – idea i proste przykłady
Pomiary prędkości i czasu w praktyce
Podstawy nawigacji satelitarnej (GPS)
4. Teoria żeglowania i manewrów
Dobór powierzchni żagli do warunków wiatrowych
Trymowanie żagli i znaczenie wózków szotowych
Teoria sztrandowania – jak do niego nie dopuścić i co robić, gdy dojdzie do zdarzenia
Dryf na żaglach i na silniku – wykorzystanie i zagrożenia
5. Przepisy i sygnalizacja
Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu (COLREG) – najważniejsze punkty dla skippera
Przepisy lokalne i zwyczaje czarterowe na danym akwenie
Sygnalizacja dzienna i nocna:
światła nawigacyjne,
znaki dzienne,
podstawowe sygnały dźwiękowe
WAŻNE INFORMACJE DOTYCZĄCE PROGRAMU
Charakter ramowy programu
Program szkolenia ma charakter ramowy. Zakres i kolejność realizowanych zagadnień mogą być dostosowywane przez prowadzącego do aktualnych warunków oraz poziomu grupy.Warunki atmosferyczne i bezpieczeństwo
Ze względu na bezpieczeństwo uczestników i jednostki prowadzący szkolenie może w każdym momencie:zmodyfikować plan dnia lub kolejność ćwiczeń,
ograniczyć lub zastąpić niektóre manewry innymi,
zrezygnować z części ćwiczeń, jeśli warunki pogodowe (wiatr, fala, widzialność itp.) nie pozwalają na ich bezpieczne przeprowadzenie.
Siła wyższa
Program może zostać zmieniony lub częściowo niezrealizowany również z powodu okoliczności niezależnych od organizatora (siła wyższa), takich jak: awarie infrastruktury portowej, decyzje władz, klęski żywiołowe itp.Brak nienależytego wykonania usługi
Modyfikacja programu wynikająca wyłącznie z:warunków atmosferycznych,
konieczności zapewnienia bezpieczeństwa,
wystąpienia siły wyższej,
nie jest traktowana jako nienależyte wykonanie usługi, pod warunkiem, że szkolenie jest realizowane w możliwym zakresie, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i obowiązującymi przepisami.

