Plan szkolenia dla skipperów

Zaawansowany rejs szkoleniowy dla skipperów – najważniejsze zagadnienia

Przygotowanie jachtu i załogi

  • prawidłowa praca na cumach, szpringach i mooringu,
  • praktyczne i niezbędne węzły,
  • zagrożenia dla załogi,
  • jak nauczyć niedoświadczoną załogę podstawowych czynności i pracy na jachcie?
  • przejęcia jachtu – własna procedura.

Bezpieczeństwo

  • organizacja wacht, obowiązki załogi i oficerów.
  • praca oraz poruszanie się po jachcie.
  • procedura wciągania załoganta na maszt.
  • żeglugi w trudnych warunkach oraz w nocy.
  • przygotowanie jachtu i załogi do sztormu.
  • zachowania w przypadku niezdolności kapitana do pełnienia swojej funkcji. 

Instalacje i urządzenia jachtowe

  • konstrukcja układu sterowego, ster awaryjny,
  • autopilot i jego niuanse,
  • obsługa silnika na jachcie,
  • konstrukcja i użycie wind kotwicznych.
  • co robić w przypadku wlania wody do paliwa?

Ratownictwo

  • środki ratunkowe i asekuracyjne jachtu morskiego,
  • sposoby wzywania pomocy,
  • procedury alarmów: „opuszczenie jednostki”, „pożar na jachcie”, „alarm wodny”, „człowiek za burtą”
  • sposoby wyciągania człowieka z wody.

Planowanie rejsu

  • informacje meteorologiczne,
  • przepisy międzynarodowe i prawo lokalne,
  • locja,
  • praca na mapie,
  • wyznaczanie trasy, porty zapasowe.

Manewrowanie na silniku

  • zacieśnianie cyrkulacji z wykorzystaniem steru strumieniowego,
  • podejście do kei przy wietrze odpychającym
  • odejście od kei przy wietrze dopychającym,
  • podejście/odejście do/od kei z mooringami,
  • podejście/odejście do/od kei z wykorzystaniem własnej kotwicy,
  • holowanie innych jednostek.

Manewrowanie na żaglach

  • dobór powierzchni żagli do panujących warunków,
  • trymowanie żagli,
  • zwroty przez sztag i rufę – bezpieczeństwo,
  • ustawienie jachtu w dryfie.
  • liny jako dryfkotwy
  • technika sterowania przy dużej fali,
  • sterowanie awaryjne z wykorzystaniem steru awaryjnego, autopilota, pontonu
  • bezpieczne rozwijanie i zwijanie żagli.
  • teoria sztrandowania.

Kotwiczenie

  • manewr kotwiczenia:
  • wybór miejsca,
  • technika kotwiczenia,
  • wachty kotwiczne – bezpieczeństwo,
  • awaryjne kotwiczenie
  • uwalnianie zakleszczonej kotwicy.
  • manewr podejścia/odejścia do/od boi:
  • techniki i chwytanie boi,
  • bezpieczeństwo na postoju.

Nawigacja w praktyce

  • terestryczna,
  • pilotowa,
  • satelitarna
  • kolejowa.
  • „prymitywny” pomiar prędkości

Symulacje dynamiczne

  • manewr „człowiek za burtą” – 3 warianty
  • techniki poszukiwania człowieka
  • pożar na jachcie
  • awaria silnika
  • sondowanie kotwicą

BRYG Jacek Szczepaniak
ul. Siewna 9/12, 43-300 Bielsko Biała