Lagoon 38 – synonim nowoczesnego katamarana żeglugowego

Wprowadzenie

W portfolio francuskiej stoczni Lagoon pojawia się długo oczekiwany model katamaranu Lagoon 38, który staje się naturalnym następcą legendarnego modelu Lagoon 380.  perspektywy eksperta żeglarstwa można śmiało stwierdzić, że to jedna z ciekawszych premier w segmencie katamaranów około 11–12 m – łącząca komfort dużej jednostki z relatywnie „kompaktowymi” wymiarami.

Geneza i pozycjonowanie

Lagoon 380 była przez lata jednym z najlepiej sprzedających się katamaranów – zbudowano ich ponad 1 000 egzemplarzy. Stocznia wykorzystała tę pozycję wyjściową, by zaprojektować model Lagoon 38 jako „wejście” do świata nowoczesnych katamaranów – z pełnym wyposażeniem, przemyślaną ergonomią i możliwością użytkowania zarówno przez rodziny, jak i flotę czarterową. Firma postawiła też na styl i jakość: projekt konstrukcyjny autorstwa VPLP Design, design zewnętrzny od Patrick le Quément i wnętrza od Nauta Design.

Kluczowe dane techniczne

Poniżej najważniejsze parametry techniczne Lagoon 38 – warto je przeanalizować, by zrozumieć, co daje użytkownikowi oraz co stawia wyzwania.

  • Długość całkowita (LOA): 13,12 m (43′1″)
  • Długość kadłuba: 11,38 m (37′4″)
  • Szerokość (beam): 6,65 m (21′10″)
  • Zanurzenie: 1,26 m (4′2″)
  • Pusty ciężar (light displacement): ok. 10,24 t
  • Zbiornik paliwa: 400 l standardowo, wersja opcjonalna może mieć inne pojemności.
  • Zbiornik wody świeżej: 300 l standardowo, opcja 500 l.
  • Powierzchnia żagli 77,7 m²
  • Silniki: standardowo 2 × 29 KM (Yanmar)
  • Certyfikacja CE: A:8 / B:12 / C:16 / D:20 – model gotowy zarówno na pływanie oceaniczne jak i przybrzeżne.

Zalety z punktu widzenia żeglarza

  1. Optymalna długość i przestrzeń – Choć formalnie nieco poniżej 40 stóp, Lagoon 38 oferuje wnętrze zbliżone objętościowo do katamaranów o długości 40 ft. To oznacza, że dla armatora lub firmy czarterowej można uzyskać „większy” komfort przy niższych kosztach niż w modelach 42-45 ft.
  2. Modularność układu wnętrza – Dostępne są wersje 3-kajutowe i 4-kajutowe, co umożliwia dopasowanie do użytkowania rodzinnego lub czarterowego.
  3. Łączenie przestrzeni – wewnątrz i zewnątrz – Projekt przewiduje pełne połączenie kokpitu z salonem za pomocą przesuwnych drzwi-szyb. W ten sposób życie na jachcie staje się bardziej „otwarte”, sprzyjając relaksowi i kontaktowi z otoczeniem.
  4. Przystosowanie do czarteru i łatwość obsługi – małe zanurzenie (1,26 m),
  5. Renoma marki i infrastruktura wsparcia – Lagoon to uznana marka na rynku katamaranów, co zapewnia dostęp do części, know-how i wsparcia technicznego – istotne przy eksploatacji w sezonie charterowym.

Aspekty do rozważenia / potencjalne kompromisy

  • Pomimo względnie krótkiego zanurzenia, katamarany typu Lagoon 38 nadal mają większą masę niż wiele monohullów czy lekkich katamaranów — co może wpływać na osiągi w bardzo słabym wietrze. Tu należy realistycznie ocenić, że komfort może być kosztem prędkości.
  • W układzie typowym dla czarteru (4 kajuty) możliwe są kompromisy w przestrzeni właścicielskiej lub w przestrzeni magazynowej – dlatego warto dobrać układ zgodnie z priorytetami: rodzinny rejs czy czarter.
  • Jacht dużej szerokości (6,65 m) wymaga odpowiedniego miejsca w marinie oraz może generować nieco wyższe koszty logistyczne np. transportu lądowego, zimowania, slipowania.
  • Warto zwrócić uwagę na jakość wykonania oraz wyposażenie opcjonalne (np. duże zbiorniki, panele solarne, wersje silnikowe) – to wpływa na cenę i wartość rezydualną.

Dlaczego właśnie teraz? – kontekst rynku

Rynek charterowy i żeglarski adaptuje się do nowych wymagań: coraz więcej armatorów i rodzin szuka jachtów, które oferują komfort, prostą obsługę i dobrą relację kosztu do użytkowania. Lagoon 38 trafia w tę lukę – „duży-mały” katamaran, który ma potencjał zarówno jako jacht rodzinny, jak i jednostka czarterowa. W dobie rosnących kosztów operacyjnych, mniejsze wymiary przy zachowaniu komfortu stają się atutem. W recenzji jednego z pokazów między innymi zwrócono uwagę:

„Small boat – big impact”

Praktyczne wskazówki dla potencjalnego armatora

  • Przy planowaniu wyposażenia zwróć uwagę na opcje zwiększające autonomię: większy zbiornik wody (500 l), opcjonalne panele solarne, wydajny system żagli.
  • Dla czarteru warto rozważyć wersję 4-kajutową z dwoma lub trzema łazienkami – by zwiększyć atrakcyjność dla grupy.
  • Należy skalkulować koszty miejsca w porcie – szerokość 6,65 m może oznaczać wyższe stawki.
  • W rejonie Chorwacji jacht tego typu może być bardzo konkurencyjny: rozważ marketing jako „komfortowy katamaran 38 ft, z przestrzenią jak 40-42-ft”.
  • Szkolenia załogi – choć jacht zaprojektowany z myślą o łatwej obsłudze (m.in. self-tacking genoa) – zawsze warto zwrócić uwagę na prowadzenie lin i manewry katamaranowe, szczególnie przy czarterze.

Wnioski

Lagoon 38 to ambitny ruch marki Lagoon – model, który oferuje wiele z komfortu większych katamaranów, w kompaktowej formie. Z perspektywy eksperta mogę stwierdzić, że to jacht z dużym potencjałem zarówno dla prywatnych armatorów, jak i rynku czarterowego.



Internetowa Akademia Żeglarstwa

BRYG Jacek Szczepaniak
ul. Siewna 9/12, 43-300 Bielsko Biała