VODITELJ BRODICE - PLAN SZKOLENIA

Przebieg szkolenia. Kursy są intensywne. Uczymy a następnie trenujemy wszystkie manewry potrzebne do samodzielnego prowadzenia jachtu morskiego, zwłaszcza niezbędnych do prowadzenia jednostek na morzach południowych. Skupiamy się na nauce manewrowania na silniku, choć doskonalimy też manewry na żaglach np. „człowiek za burtą”, a także inne złożone manewry i ciekawostki, które bardzo przydadzą się podczas samodzielnego prowadzenia jednostek. Omawiamy aspekty związane z przejęciem jachtu czarterowego, obsługę urządzeń elektronicznych, specyfikę manewrów portowych, stawanie na kotwicy, obsługę radia UKF, posługiwanie się mapami morskimi, locją, itp.

  •  DZIEŃ PIERWSZY - SOBOTA

1. Przejęcie jachtu.
2. Zakwaterowanie na jachcie.
3. Obsługa instalacji jachtowych:
a) instalacja elektryczna,
b) instalacja wody słodkiej,
c) obsługa lodówki i toalety.

  •  DZIEŃ DRUGI - NIEDZIELA

1. Wiadomości o jachtach żaglowych:
a) takielunek jachtu,
b) obsługa silnika,
c) instalacja zęzowa.
2. Praca załogi na jachcie:
a) przygotowanie jachtu do wyjścia,
b) stawianie i zwijanie żagli,
c) refowanie żagli,
d) praca linami (cumy, szpringi, mooringi, szoty),
e) obsługa elementów osprzętu pokładowego.
3. Podstawy manewrowania jachtem na silniku:
a) działanie steru na biegu naprzód i wstecz,
b) cyrkulacja jachtu,
c) dojście do boi na silniku.

  •  DZIEŃ TRZECI - PONIEDZIAŁEK

1. Manewrowanie jachtem na silniku:
a) stawanie i zejście z kotwicy (obsługa windy kotwicznej),
b) obsługa autopilota.
2. Podstawy nawigacji:
a) pozycja geograficzna, wyznaczanie kursów,
b) posługiwanie się mapami, locjami i spisami świateł,
c) obsługa urządzeń nawigacyjnych (log, sonda, GPS),
d) wykorzystanie nawigacji w praktyce – rejs pośród wysp chorwackich.
3. Przepisy:
a) Międzynarodowe Prawo Drogi Morskiej:
- prawo drogi,
- światła statków,
- sygnały dźwiękowe,
b) zwyczaje panujące w Chorwackich marinach.
4. Locja morska:
a) oznakowanie nawigacyjne torów wodnych,
b) charakterystyki świateł,
c) znaki i skróty stosowane na mapach,
d) przygotowanie nawigacyjne wejścia do portu.    IV. DZIEŃ CZWARTY – WTOREK
1. Sygnalizacja:
a) sposoby wzywania pomocy,
b) posługiwanie się radiotelefonem morskim.
2. Manewrowanie jachtem na silniku:
a) człowiek za burtą,
b) podejście do kei rufą.
3. Manewrowanie jachtem na żaglach:
a) człowiek za burtą – manewr Monachijski wykonywany jednoosobowo.
4. Meteorologia:
a) komunikaty meteorologiczne,
b) zjawiska pogodowe,
c) wiatry lokalne.

  •  DZIEŃ CZWARTY – ŚRODA

1. Manewrowanie jachtem na silniku:
a) podejście do kei rufą,
b) podejście do kei longside (równolegle - burtą do kei).
2. Ratownictwo:
a) środki ratunkowe na jachcie,
b) środki sygnalizacyjne,
c) techniki sztormowania,
d) manewry awaryjne (mielizna, przeciek, pożar).

  •  DZIEŃ PIĄTY – CZWARTEK

1. Manewrowanie jachtem na silniku:
a) dojście do kei rufą,
b) dojście longside.
2. Przepisy:
a) dokumenty jachtu,
b) przepisy lokalne.
3. Egzamin próbny przeprowadzany przez instruktorów.
4. Konsultacje przedegzaminacyjne z instruktorami.

  • . DZIEŃ SZÓSTY – PIĄTEK

1. Konsultacje przedegzaminacyjne z instruktorami.
2. Egzamin państwowy.

  •  DZIEŃ SIÓDMY – SOBOTA

1. Przekazanie jachtu.