Przejęcie jachtu czarterowego

Przejęcie jachtu czarterowego we wszystkich firmach na całym świecie jest bardzo podobne. Przeważnie odbywa się zgodnie z tzw check listą, którą każdy skipper otrzymuje od firmy czarterowej. Check lista sprowadza się przeważnie do sprawdzenia zgodności wyposażenia na jachcie. Dodatkowo na formularzu jest miejsce gdzie mozemy zawrzeć w formie opisowej uwagi co do stanu technicznego jachtu. Na podstawie naszego doswiadczenia stworzyliśmy własną listę przydatna podczas przejęcia jachtu. Podczas naszych szkoleń pokazujemy  co powinniście sprawdzić na jachcie i na co, podczas przejęcia jachtu powinniście zwrócic uwagę:

Przejęcie jachtu - pokład:

przejecie jachtu czarterowego

Bakisty

Ster awaryjny,
Sygnalizatory dzienne: kula, stożek
Wąż do wody z końcówką do kranu
Zapasowa butla gazowa
Kabel elektryczny
Wiaderko
Szczotka do pokładu

przejecie jachtu czarterowegoKanister na paliwo
Kanister na wodę
Kanister na paliwo do silnika pontonu
Zapasowe cumy
Kotwica awaryjna wraz z liną kotwiczną
Odbijacze
Sztorcklapa z kluczykiem
Korby do kabestanów (przy rolerze grota jedna z nich powinna być krótsza)

przejecie jachtu czarterowegoŻagle

Rozwiń żagle i sprawdź z obu stron!
Poluzuj trymlinki. Zwróć szczególną uwagę, aby podczas zwijania trymlinki grota była poluzowana!
Zlokalizuj poszczególne fały
Stan „piesków” czyli knag zaciskowych
Zamocowanie spinakerbomu jeżeli jest

przejecie jachtu czarterowegoPozostałe

Działanie windy kotwicznej i stan wtyczki pilota
Stan okienek wraz z zatrzaskami
Stan falszburt
Napięcie relingu i zamocowanie zawleczek
Napięcie i zapinanie relingu rufowego
Stan stewy dziobowej (dziobu poniżej kotwicy). Zaznacz na liście jej uszkodzenia

przejecie jachtu czarterowegoStan burt.

Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Stan pawęży. Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Sprawdzenie oświetlenia jachtu (w dzień światła masztowe można sprawdzić przy pomocy lornetki)
Stan płetwy sterowej
Poziom paliwa - jeżeli masz zastrzeżenia wychodząc z portu zatankuj do pełna, jeżeli okaże sie , że było to np ponad 20 litrów, zachowaj paragon firma czarterowa powinna zwrócić ci pieniądze
Uruchom silnik daj lekko na przód i wstecz, wciśnij sprzęgło i sprawdź jego działanie podnosząc obroty do 1800 obr/min
Sprawdź  działanie drugiego obiegu chłodzenia silnika
Rozmieszczenie wlewów wody i paliwa oraz zbiornika na fekalie

Przejęcie jachtu - pod pokładem:

przejecie jachtu czarterowegoNawigacja na jachcie

Mapy akwenu na którym będziesz pływał
Locje i przewodniki
Spisy świateł
Kroczek, ekierki , cyrkiel lub inne przyrządy nawigacyjne
Ołówki, gumka, brudnopis
Instrukcje obsługi do urządzeń obecnych na jachcie
Dokumenty jachtu
Włącz GPS - sprawdź dokładność swojej pozycji w porcie

przejecie jachtu czarterowegoTablica rozdzielcza jachtu
Działanie wskaźnika poziomu wody w zbiornikach
Działanie wskaźnika poziomu naładowania akumulatorów
Działanie kontrolki ładowania i zasilania jachtu 220V
Działanie zapalniczkowego gniazda zasilania 12V
Identyfikacja przełączników działających i tzw. pustych
Działanie ogrzewania jachtu jeżeli jest


przejecie jachtu czarterowegoBezpieczeństwo

Środki pirotechniczne: race, rakiety pławki dymne (sprawdź daty ważności)
Kamizelki ratunkowe, Pasy bezpieczeństwa z wąsami  - ilość kompletów
Koło ratunkowe
Rozmieszczenie i ilość środków gaśniczych
Stan apteczki pokładowej
Uruchom VHF - sprubuj nawiązać testową łączność

przejecie jachtu czarterowegoToalety

Działanie pomp ręcznych toalet -  przynajmniej 30 ruchów pompą. W przypadku pomp elektrycznych ze względu na różnorodność rozwiązań technicznych poproś obsługę o dokładne objaśnienie ich działania
Działanie pryszniców i kranów upewnij się gdzie znajduje się na tablicy rozdzielczej wyłącznik pompy wodnej.
Sprawdź działanie pompy odpływowej od prysznica i czystość filtra Uwaga! sprawdź czy wszystkie zawory od toalet, kambuza, umywalek a przedewszystkim zawory zbiorników fekalii są OTWARTE!

przejecie jachtu czarterowegoSkrzynka bosmańska

Ilość i jakość posiadanych narzędzi: młotek, kombinerki, klucze , śrubokręty
Zapasowy propeler pompy wodnej chłodzącej silnik oraz pasek klinowy do alternatora
Zapasowe bezpieczniki zasilania i windy kotwicznej
Zestaw naprawczy do pontonu
Ławeczka bosmańska

przejecie jachtu czarterowegoSilnik i komora silnikowa

Poziom oleju w silniku, sprawdź czy masz na pokładzie kanister z olejem
Oceń czystość silnika, brak wycieków paliwa i oleju, stan wody w zęzie komory silnikowej
Czy zęza silnikowa posiada osobny odpływ z pompą.
Stan cięgieł manetki gazu i przekładni
Poziom płynu chłodniczego w zbiorniku wyrównaczym
Zlokalizuj awaryjne wyłączanie silnika

przejecie jachtu czarterowegoInne

Lokalizacja zaworu gazu
Lokalizacja bezpiecznika głównego zasilania jachtu 230V
Lokalizacja bezpiecznika windy kotwicznej
Lokalizacja głównego wyłącznika zasilającego dla 12V
Lokalizacja zaworu dopływu paliwa
Lokalizacja włącznika bojlera ciepłej wody zasilanego napięciem 230V


przejecie jachtu czarterowegoLokalizacja głównego przełącznika steru strumieniowego (jeżeli jest)
Lokalizacja bezpiecznika steru strumieniowego
Lokalizacja zaworów fekalii
Działanie elektrycznej  i ręcznej pompy zęzowej
Czystość zęz
Stan szpilek mocujących balast
Działanie świateł pod pokładem  i dodatkowych


przejecie jachtu czarterowegoDziałanie autopilota

Zapnij i (lub) włącz AUTO, naciśnij +10 / – 10 i sprawdź działanie siłownika ( zalecamy po pierwszym wyjściu z portu, sprawdzenie czy autopilot jest w stanie utrzymać kurs )
Działanie echosondy (zapytaj czy jest skompensowana poprawka na głębokość)
Działanie wskaźnika siły i kierunku wiatru


przejecie jachtu czarterowegoDodatkowo

Zalecamy wykonanie zdjęć lub nakręcenie materiału filmowego jachtu na zewnątrz i wewnątrz elementów uszkodzonych lub 'niepewnie' działających. Podczas pierwszego kotwiczenia, sprawdzenie części podwodnej, stnu kilu, płetwy sterowej  oraz śruby (  zwłaszcza pod względem jej czystości, braku nawiniętych lin lub żyłek wędkarskich )
Jak sprawnie i dokładnie przejąć jacht czarterowy uczymy na naszych kursach i szkoleniach żeglarskich.
                                                      
 kpt. Jacek Szczepaniak

ZOBACZ NASZE
 SZKOLENIA ŻEGLARSKIE 
 KURSY
VODITELJ BRODICE - KURS ZEGLARSKI W CHORWACJI
JACHTOWY STERNIK MORSKI  - SZKOLENIA NA BAŁTYKU
MANEWROWE - W CHORWACJI – NA BAŁTYKU
MOTOROWODNY - W CHORWACJI I W POLSCE
RADIOOPERATOR SRC - W WIELU MIASTACH POLSKI
NAWIGACYJNE - STACJONARNE I NA REJSACH
 REJSY MORSKIE  ORAZ
MIĘDZY INNYMI W CHORWACJI GRECJI I KARAIBACHWIEDZA ŻEGLARSKA   - WIELE CIEKAWYCH INFORMACJI