Katamaran Lagoon 39

Katamaran Lagoon 39 jest najnowszym dzieckiem francuskiej stoczni w nowej koncepcji. Katamarany są wygodne, komfortowe lecz mają też swoje wady. Na słabych wiatrach używając żagli standardowych czyli grota i foka, ze względu na swoją masę żeglują niezbyt szybko, zwłaszcza przy słabych wiatrach pełnych.

W nowej wersji tego katamaranu zaszły duże zmiany. Maszt przesunięto do tyłu uzyskując przestrzeń do postawienia nowego typu żagla typu: kod 0. Jest to żagiel asymetryczny który w skrócie możemy porównać do genakera. Nie jest to spinaker który po pierwsze: trudny jest do postawienia a jeszcze trudniejszy w zrzuceniu, przeważnie wymaga spinakerbomu i do tego pracuje tylko na wiatrach pełnych. Kod 0 pracuje od pełnego bajdewindu do wiatrów pełnych a jego główną zaletą jest prostota jego używania. LAGOON 39 ma powierzchnie żagli podstawowych 70m2 mniej więcej podzielonych na pół. Sam kod 0 ma powierzchnię 68m2 czyli prawie tyle co podstawowe ożaglowanie. Poza tym wykonany jest z lekkiego materiału jak spinaker.

Najważniejszy jest jednak sposób jego stawiania i zrzucania. Nie potrzeba jak w przypadku spinakera, spinakerbomu, brasów i skomplikowanego układów lin. Kod 0 jest żaglem rolowanym. Stawianym w sposób trywialny. Mając na topie masztu przygotowany wolny fał, przyczepiamy róg fałowy kodu 0 do niego, róg halsowy wpinamy na belce poprzecznej między pływakami. Podnosimy do topu masztu żagiel który posiada roller (jak w przypadku rolowanego foka) przy rogu halsowym i krętlik przy rogu fałowym.

Reszta jest analogiczna jak przy rolowanym foku czy genule. Szoty przeprowadzamy przez kipy specjalnie do tego przygotowane w pobliżu rufy jednostki a linkę rollera wciągamy przez przelotki wzdłuż burty. Stawianie i zrzucanie jest dziecinnie proste jak w przypadku rolowanych żagli przednich. Luzujemy linkę rollera a wyciągamy szotem. Zwijamy - ciągnąc linkę rollera luzując szot. Po zrolowaniu wystarczy opuścić fał kodu 0, odczepić róg fałowy i roller na rogu halsowym i schować żagiel.

I to jest największa zaleta tego systemu! Mamy duży żagiel który możemy postawić i zwinąć bez większych problemów. Możemy na słabych wiatrach pływać o wiele szybciej nie martwiąc się o brasy, spinaker bom i przede wszystkim zwroty. Żagle typu kod 0 są przyszłością jachtów czarterowych a spinakery odejdą do lamusa. Pod żaglami ,Lagoon 39 jest solidny, sztywny i cichy.

kpt.Jacek Szczepaniak

foto: http://www.cata-lagoon.com/index_uk.php

ZOBACZ NASZE

 SZKOLENIA ŻEGLARSKIE 
 KURSY
VODITELJ BRODICE - KURS ZEGLARSKI W CHORWACJI
JACHTOWY STERNIK MORSKI  - SZKOLENIA NA BAŁTYKU
MANEWROWE - W CHORWACJI – NA BAŁTYKU
MOTOROWODNY - W CHORWACJI I W POLSCE
RADIOOPERATOR SRC - W WIELU MIASTACH POLSKI
NAWIGACYJNE - STACJONARNE I NA REJSACH
 REJSY MORSKIE  ORAZ
MIĘDZY INNYMI W CHORWACJI GRECJI I KARAIBACHWIEDZA ŻEGLARSKA   - WIELE CIEKAWYCH INFORMACJI